Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fem svenskar i juryn – men inga som tävlar

Publicerad: 2 maj 2008, 08:32

Fem svenskar – bara män – ingår i juryn för den europeiska reklamtävlingen Euro Effie.
– Jag hade rekommenderat två kvinnor, men de kunde inte delta av olika anledningar, säger Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell till Resume.se.


Det är det europeiska byråförbundet EACA som arrangerar Euro Effies. Tävlingen, med prisutdelning den 17 september i Bryssel, fokuserar på reklam som är lönsam. Kriteriet för att en kampanj ska få tävla är att den ska ha gått i minst tre länder. Men de svenska byråerna lyser med sin frånvaro.

– Det här är en tävling som svenska byråer helt har missat och det är jättesynd. Jag vill uppmana svenska byråer att tävla i Euro Effies, säger Pia Grahn Brikell.

Men det blir blågula inslag ändå. Fem svenskar sitter i den internationella Euro Effie-juryn. Hans Andersson, projektledare på Forsman & Bodenfors, Andreas Rosenlew, varumärkesstrateg på Grow, Ulf Enander, vd på SWE, Hans Täckenström, varumärkesstrateg på RBK och Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi.

De svenska jurymedlemmarna har rekommenderats av Reklamförbundet.

Varför bara män?
– Jag hade rekommenderat två kvinnor men ingen av dem kunde, av olika anledningar, delta, säger Pia Grahn Brikell.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.