Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fem varumärken är "Free to Be" – Zalando skyddar taglinen

Publicerad: 16 September 2019, 13:46

Hela fem varumärken har de senaste tre åren använt sig av taglinen "Free to be". I sitt svar till Resumé berättar Zalando att de valt att varumärkesskydda sin tagline.


Ämnen i artikeln:

ReklamZalando

Tidigare i år lanserade Twilfit det nya kommunikationskonceptet "Free to be", framtaget av Pool. Twilfits tolkning av raden är att rätt underkläder kan bidra till en känsla av frihet.

Efter att Zalando förra veckan lanserade en ny varumärkesplattform uppmärksammade dock Twilfit att den tyska e-handelsjätten valt att använda sig av samma tagline som dem. I Zalandos tolkning handlar det om att hylla de som vill vara sig själva och ska knytas ihop med visionen om att individanpassa Zalando efter varje kund.

– "Free to be" syftar till att bygga ett känslomässigt varumärke över tid och det kommer att vara ramen för alla våra marknadsföringsaktiviteter framöver. Huvudbudskapet är: Zalando ger mig möjligheten att fritt uttrycka min personlighet, berättade David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden för Resumé i samband med att varumärkesplattformen lanserades.

Under helgen fick Resumé tips om att tredje varumärke, blöjfabrikören Libero, även de använt sig av "Free to be" i sin marknadsföring. Efter lite ytterligare efterforskningar står det klart att även Smirnoff och Jeep använt sig av exakt samma tagline i olika kampanjer. Det innebär att fem varumärken använt sig av "Free to be" bara de senaste tre åren.

I samband med den inledande publiceringen sökte Resumé Zalando för ett uttalande. Under helgen återkom e-handelsaktören med ett svar.

"Zalando hyllar alla människor, ståndpunkter och varumärken som delar vår vision om en värld där människor är fria att vara sig själva oavsett stil, storlek, ålder, kön eller bakgrund. Vår varumärkesskyddade tagline "free to be" är baserad på den konsumentinsikt om att när vi är fria att bära vad vi vill och vara som vi vill, kan ingenting hålla oss tillbaka. För oss är detta mer än bara kommunikation, det handlar om hur vi agerar som ett företag och tjänar våra kunder som Utgångspunkten för mode.

Zalando är "free to be" när det gäller sortimentet vi erbjuder, det sätt vi rekommenderar och inspirerar kunder, liksom hur vi engagerar dem på ett sätt som är relevant för deras liv, oavsett bakgrund. Det är viktigt för oss att alla kunder känner sig bekväma som de är, och att vi kan uppfylla många olika behov för alla kunder genom en rad stilar och för olika kroppstyper. Den nya varumärkespositioneringen utgår från vad vi redan gör när det gäller bredden av utbud som vi har för våra över 28 miljoner kunder."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamZalando

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.