Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Femvertisingtrenden – så får du bäst effekt

Publicerad: 22 September 2016, 08:57

I Forsman & Bodenfors senaste kampanj med H&M lyfts underhållande, påstridiga, udda och orädda kvinnor fram.

Reklamvärlden är traditionellt sett förknippad med smala modeller med långa, vaxade ben. Men när jättar som H&M, Lindex och Åhléns kastar in handduken kanske den starka, roliga, idérika (och vanliga) kvinnan är här för att stanna.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamResumé Insikt Kommunikation

Femvertising är fortfarande så pass ovanligt att det får en stark genomslagskraft. Företagen har också upptäckt att det ger bra snurr i media. Bara den senaste tiden har vi sett H&M:s normbrytande "She's a lady", Wranglers höstkampanj, Åhléns modekampanj "Bryt klädmaktsordningen" och Netflix "She Rules" som visar upp tjänstens många kvinnliga karaktärer få stor uppmärksamhet.

I våras undersökte reklamforskaren Nina Åkestam effekten av tre olika typer av annonser. Den med en för i reklamsammanhang traditionell modell gick föga förvånande sämst. Men det var inte det mest intressanta. De övriga två annonserna bestod av en kurvig kvinna, med skillnaden att den ena var okommenterad och den andra förklarade att företaget stod på kvinnornas sida. Den okommenterade gav bäst effekt.

"Människor uppskattar att varumärken tror att man vet något. Man behöver inte berätta allt", säger Nina Åkestam.

Är femvertising-trenden här för att stanna? Hur kommer den utvecklas? Vad händer när starka kvinnor i reklam blir mainstream? Vad händer med de varumärken som inte inkluderar jämställdhet och mänskliga rättigheter i kommunikationen?

Det och mycket mer reder vi ut i nya Resumé Insikt Kommunikation. Testa en gratisprenumeration här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.