Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fernando di Luca reser tillbaka till Zetas vagga i tredje delen

Publicerad: 3 Januari 2019, 14:20

Under julen släpptes den tredje kampanjen i Zetas långsiktiga kommunikationskoncept med filmer regisserade av Mikael Marcimain.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsReklamMikael Marcimain

Kampanjen har precis som tidigare tagits fram av Hummingbirds, Mattias Jersild och Kim Saxberg i tätt samarbete med Zetas marknadsavdelning och familjen Di Luca. Regissör för filmerna är även denna gång Mikael Marcimain.

I familjevarumärket Zetas tredje reklamfilm reser han hela vägen tillbaka till födelsestaden Fano. Efter att ha kört till Sverige på sin scooter 1961 visas den här gången hur Fernando återvänder i en skinande Volvo P1800 med nyblivna frun Louise vid sin sida.

– Det är väldigt roligt att se historien om både Zeta och min familj växa fram – och lika roligt att de tagits emot så väl. Vi hoppas förstås att tredje delen i berättelsen välkomnas lika varmt, säger Christian Di Luca, vd på familjeföretaget Gruppo Di Luca i en kommentar.

Precis som i de två tidigare avsnitten bygger berättelsen på riktiga händelser. När kampanjen introducerades för snart fem år sedan var det med en skildring av det avgörande ögonblick då den unge Fernando lämnade Italien för att köra hela vägen till Sverige – en resa som blev startpunkten för ett helt nytt liv.

Redan första dagen i Sverige tog Fernando på sig livsuppgiften att fungera som ambassadör för italiensk mat i landet.

– Mycket av den reklam som vi ser idag är kortsiktig, snabb och taktisk. Tillsammans med Zeta har vi valt en annan väg. Vi berättar en sann historia, som får ta tid och som andas samma kvalitet som produkterna, säger Kim Saxberg, planner i en kommentar.

När nästa del av kampanjen lanserades sommaren 2015 och tog tittaren tillbaka till 1948. Filmen – där ropen efter Fernando ekade hela vägen genom Fano ner till havet. Ett utsnitt ur tolvåringens liv i den lilla staden och en familjemåltid på gården. I höstas belönades kommunikationskonceptet med 75 watt i prestigekategorin "långsiktigt".

Nu kommer alltså nästa film där året för berättelsen är 1969 och Fernando återvänder till födelseorten Fano där spänningen är stor på grund av ryktet om Fernandos besök sprider sig. När det sedan visar sig att han har inte bara en ny familjemedlem med sig, utan ytterligare en, blir det glädje på "italienskt" vis.

– Det var otroligt roligt att vårt arbete med Zeta ledde till att vi vann 75-wattaren, och vi hoppas att nästa steg i vår berättelse om Zetas historia också innebär nästa steg på prispallen, säger Peder Westerberg kreativ chef.

Kampanjen rullar i bio och på tv. Parallellt i digitala kanaler, dagspress och egna kanaler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.