Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Feta rasar mot Peta

Publicerad: 20 augusti 2009, 07:11

Humorsajten The Onion gjorde ett inslag om en kvinnorättsorganisation som protesterade mot hur djurrättsorganisationen Peta behandlar kvinnor i sin reklam. Nu har skämtet tagit en ny vändning och blivit verklighet.


Kampanjen som skapat debatt.

Representanter från Women Deserve Better hävdar att djurrättsorganisationen Peta kränker försvarslösa, måttligt begåvade kvinnor genom att tvinga dem att ta av sig sina kläder och delta i förödmjukande reklamkampanjer.

Radikala djurättsorganisationen Peta har haft stora framgångar med sin kampanj "I'd Rather Go Naked than Wear Fur" där kända kvinnor poserat nakna.
Men inslaget från The Onion var allstå ett skämt.

Det man inte visste på The Onion var att samtidigt överträffade verkligheten reklamen. För en dryg vecka sedan gick Peta ut med en kampanj på bilboards med en teckning på en fet kvinna och texten ”Save the Whales — Lose the Blubber: Go Vegetarian". Reklamen var varken särskilt elegant eller genomtänkt och Peta tvingades in i komplicerade förklaringar om vem som blev fet av vilken mat.

Men det hjälpte inte. I går gick The Obesity Action Coalition, en amerikansk intresseorganisation för feta, ut och krävde att Peta ska stoppa den nya kampanjen.
– Kampanjen stigmatiserar på ett uppenbart sätt överviktiga och feta personer. OAC kan inte se värdet att förespråka vegetarism genom att göra narr av feta, säger Joseph Nadglowski, ordförande för OAC till PR Newswire.

Se filmen från Onion nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.