Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fiasko för Rekos finansiering

Publicerad: 1 Maj 2009, 18:34

Riv ned. Gör om. Finansieringsmodellen för Reklamombudsmannen har havererat. Av budgeterade 4 miljoner kronor har endast 900 000 inkommit.  Nu tvingas Sveriges Annonsörer lansera en ny modell, med ett avgiftssystem uppbyggd kring bruttoinvesteringar och certifieringar.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenElisabeth TrotzigAnders Ericson

Reklamobudsmannen Elisabeth Trotzig är i nuläget underfinansierad.

Anders Ericson gör en pudel.

Branschenigheten var total när debatten om sexistisk reklam drevs som hårdast för ett par år sedan: självreglering var bättre än tuffare lagstiftning.  
Lösningen blev Reklamombudsmannen, med mandat att agera proaktivt för att stävja överträdelser i marknadsföringen och utbilda dem som inte behärskade regelverket.  
Reko skulle ersätta näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, och Marknadsetiska rådet, MER.
En stab med två jurister och två administratörer och en budget på 5 miljoner kronor skulle sköta verksamheten.

Alla skulle finansieras med frivilligt system som byggde på att annonsörens mediebyrå tar ut en ”Rekoskatt” på 0,5 promille på mediefakturorna.
– Det är ett system vi kopierade från Storbritannien. Alla vi talat med där intygar att det fungerat utmärkt, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Men i Sverige har det varit betydligt sämre stället med betalningsviljan. Klart färre annonsörer än väntat har gått med i finansieringen och enligt Anders Ericson släpar många mediebyråer efter med utbetalningarna.
För mediebyrån har ersättningen till Reko också blivit ytterligare en byråkratisk börda.
– Det är helt enkelt ett otympligt och svåröverblickbart system. När vi får en klumpsumma från mediebyrån kan vi heller inte utläsa hur mycket olika annonsörer bidragit med eftersom vi aldrig får veta nettostorleken på investeringarna, säger Anders Ericson.

Läget avspeglar sig också finansiellt. Av budgeterade 4 miljoner kronor har endast 900 000 inkommit. Det luktar fiasko lång väg.
– Ja, det är bara att göra en pudel. Tajmingen har förstås heller inte varit den bästa.  Många annonsörer måste ju vända på varenda krona i nuläget, säger Anders Ericson.
Sveriges Annonsörer har dessutom gått in som en finansiell garant för verksamheten under några år, vilket i praktiken innebär att organisationen i nuläget måste subventionera Reko med egna kassan tills att full finansiering uppnåtts.
– Reko ska betala tillbaka från ett framtida överskott, i annat fall måste vi göra avskrivningar, säger Anders Ericson.

Och vägen till en full finansiering går – inte oväntat – via en ny finansieringsmodell. Den bygger visserligen fortfarande på ett uttag på 0,5 promille. Men ”Rekoskatten” ska i fortsättningen tas ut på Sifo:s statistik över bruttoinvesteringar.
Modellen tar alltså inte hänsyn till de olika rabattsatserna som skiljer sig enormt mellan olika medier. Rabatterna i tv är till exempel mycket högre än i dagstidningar.
– Det kan tyckas att systemet slår orättvist för en tv-tung annonsör, men samtidigt sätter vi ett tak på 70 000 kronor.

En lägstanivå sätts också: minst 10 000 kronor. Avgiftsintervallet kommer att ligga i spannet 10 000-70 000 kronor, där beloppet styrs enligt en trappmodell.
– Om samtliga medlemmar ställer upp ger det 3 miljoner kronor i intäkter, säger Anders Ericson.
För att understryka nyordningen kommer också Reko i fortsättningen stå som avsändare till fakturan, inte Sveriges Annonsörer.

Samtidigt lanseras en ”etisk reklamcertifiering”, ett komplement som kostar 10 000 kronor.  Förhoppningen är att kunna skapa en ny branschstandard.
– Certifieringen är ett brett erbjudande till alla aktörer inom vår bransch, från reklambyråer till stora annonsköpare. Den ska fungera som en kvalitetsstämpel, precis som andra certifieringar som används vid till exempel upphandlingar.

Sveriges Annonsörer har redan kontrakterat två säljare för att driva på den nya finansieringsmodellen. Målet är att få in 50 nya medlemmar före midsommar.
– Vi gör även vissa förändringar i RO:s styrelse som innebär att vi får en större tyngd mot just näringslivet i fortsättningen. Men det vill jag återkomma med, säger Anders Ericson.

Nya modellen i korthet:

Avgiften 0,5 promille på bruttoinvesteringarna
Avgifter i spannet: 10 000-70 000 kronor.
En ”etisk reklamcertifiering” införs som riktar sig till alla aktörer verksamma i branschen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.