Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fiat-gruppen vill erövra Sverige med sociala medier

Publicerad: 6 Mars 2013, 16:04

Alfa Romeo-modellen 4C.

Foto: Pressbild.

Fiat drar igång sin första stora Facebook-satsning på den svenska marknaden i veckan. Först ut är lanseringen av Alfa Romeos nya konceptbil 4C, men gruppens satsning omfattar också varumärkena Fiat, Lancia och Jeep.


Ämnen i artikeln:

PatchworkFiat

– Vi är medvetna om att vi ligger lite efter våra konkurrenter när det  gäller synlighet i sociala medier, men det hoppas vi ändra på med hjälp  av Patchwork, säger Jesper Albansson, brand communication manager på  Alfa Romeo i Sverige.

Patchwork är en dansk social mediebyrå som  grundades 2008 och som drog igång i Sverige för cirka ett år sedan.  

Bolaget har kunder som Carlsberg, Colgate-Palmolive, Bosch och Pernod  Ricard.

Uppdraget för Fiat-gruppen omfattar de största varumärkena: Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Jeep:
–  Vi arbetar mycket med fast moving consumer goods och det känns  fantastiskt kul att börja 2013 med att få in fyra varumärken på en och  samma gång, säger Emma Blom, vd på Patchwork.

Först ut är en  Facebook-offensiv för Alfa Romeos nya konceptbil 4C, vilken i dagarna  premiärvisades på den stora bilmässan i Geneve:
– Vi räknar med att  4C blir ett draglok för våra Alfa Romeo-märkena Giulietta och MiTO. 4C  är otroligt vacker, säger Jesper Albansson.

Emma Blom tycker att det finns många exempel på när företag misslyckas med sin Facebook-strategi.
–  Facebooks regler för hur man får dela och gilla förändras hela tiden,  men en del varumärken verkar inte följa den utvecklingen, säger Emma  Blom.

Hon tycker också att företag fokuserar alldeles för mycket på antalet fans:
– Det  viktiga är om fansen engagerar sig i varumärket eller ej. Och det är  många gånger svarare att åstadkomma än vad man tror, säger Emma Blom.

Jesper Albinsson har högt ställda förväntningar på samarbetet:
– I  ett första skede vill vi skapa ett engagemang kring varumärket, men  över tid hoppas vi kunna använda sociala medier som ett verktyg i vår  försäljning, säger Jesper Albansson.

Kostnaden för en 4C beräknas landa på cirka en halv miljon kronor.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

PatchworkFiat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.