Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fiats alla hjärtans dag-kampanj: "Unfrienda" ditt ex – få en cab

Publicerad: 13 Februari 2018, 09:07

Inför alla hjärtans dag lanserar Fiat Sverige det okonventionella erbjudandet "Släpp ditt ex – få en cab". Uppmaningen är att ta bort expartners på Facebook i utbyte mot en cabriolet på köpet vid köp av Fiat 500.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiFiatReklamAlla hjärtans dag

Bakom idén står reklambyrån Saatchi & Saatchi i Stockholm som de senaste åren har tagit fram flera uppmärksammade och just oortodoxa kampanjer för Fiats varumärken, inte minst Jeep.

Kampanjen inför Alla hjärtans dag "Släpp ditt ex – få en cab" bygger på en samtidsspaning.

– Idag tar ju relationer inte slut på samma sätt som för några år sedan. I och med att vi ofta följer vår tidigare partner i sociala medier, så påminns vi ständigt om det som varit. Ibland kanske till och med på ett sätt som hindrar oss från att fokusera på att träffa en ny kärlek, säger Erik Carlson, Copywriter på Saatchi & Saatchi i en kommentar.

Fiat lanserade sin första cabriolet 1957 och Fiat 500 har retrokänslan kvar från originalet men med dagens modern teknik och funktionalitet. För många konsumenter symboliserar cab en frihetskänsla – som också är kopplingen till kampanjen. I samband med alla hjärtans dag-veckan lanserar man kampanjsajten slappdittex.se. Där liksom i Fiats sociala kanaler kommer den hjärtekrossade besökaren att få tips på hur man kan gå vidare och släppa taget om sin tidigare partner. Det är också här som kampanjens mest speciella del infinner sig. Den som skrider till verket och tar bort sin expartner som vän på Facebook har till slutet av mars på sig att lösa in rabatten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.