Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fick drömjobb på F&B via Stockholm Open – nu talar han i Cannes

Publicerad: 21 Juni 2017, 13:12

Haisam Mohammed.

Foto: Yasmine Winberg.

För ett år sedan visste 20-åriga Farstabon Haisam Mohammed inte vad en reklambyrå var. Nu jobbar han på F&B och projektleder mångfaldsprojektet Stockholm Open. Dessutom är han Cannes Lions yngste talare någonsin.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerDavid OrlicCannes LionsStockholm OpenMaja BredbergLamin SonkoF&B

Stockholm Open startades av Maja Bredberg (F&B), David Orlic (Prime) och Lamin Sonko (Jung Relations) 2015. Tanken var att ungdomar från Stockholms ytterområden skulle få jobba på toppbyråerna med förhoppningen att på sikt öka mångfalden i branschen.

Det har gått bra och Stockholm Open har vuxit från fem till 50 byråer på tre år.

Haisam Mohammed är en av de ungdomar som deltog i Stockholm Open i fjol. Som Cannes Lions yngste talare någonsin berättade han om sin resa.

När Resumé möter upp honom efteråt uttrycker han stor tacksamhet till de tre grundarna som startade initiativet. För Haisam Mohammed har det hänt mycket på ett år. Han har gått från att inte kunna någonting om kommunikationsbranschen till att få stipendium till Berghs och jobb på Sveriges största byrå.

Haisam Mohammed fick först kännedom om Stockholm Open genom Instagram. En kompis till honom hade delat en post och han tänkte: "Varför inte?"

– Tidigare hade jag haft sommarjobb som bestod av att måla fasader och plocka skräp. Jag tänkte att det här ju inte kunde bli värre än så. Så jag anmälde mig, säger han.

Briefen hans grupp fick var att öka kännedomen om sportanläggningar i Farsta, där anläggningarna till stor del är placerade mellan bostäder. Lösningen de skapade, "Farsta TeamRun", gick ut på att först kartlägga anläggningarna och sedan skapa en plattform där människor kunde anmäla sin bostadsadress. Sedan räknades en springrutt ut som gick förbi alla anläggningar och de som anmält sin adress blev upplockade av redan motionerande Farstabor. På så sätt bildades ett långt led runt alla anläggningar.

Efter presentationen, som alla ungdomar höll på Berghs, tog han en lunch med Maja Bredberg, som i sin tur ledde till ett möte med Forsman & Bodenfors.

– Jag hade aldrig hört talas om F&B då, men kände väl till deras reklam. Mötet gav mig ett jobb som researcher, säger han.

Vid sidan av jobbet på F&B projektleder han Stockholm Open tillsammans med Avilin Persson och Vera Doverdalen, som var projektledare även förra året.

– Det är så coolt att se hur snabbt projektet växt och vilken enorm potential modellen har till ytterligare spridning. Modellen går att applicera överallt.

I framtiden vill Haisam Mohammed jobba med pr och strategisk kommunikation.

Vad har din medverkan i Stockholm Open betytt för dig?
– Otroligt mycket. Från att inte veta något till att stå på scen här och alla möjligheter som den här resan fört med sig.

Det finns de som hävdar att man måste gå på dyra reklamskolor för att ha en plats i branschen. Vad säger du om det?
– Det stämmer inte alls. Det finns massor med personer som inte har det, som det går väldigt bra för. Jag är ödmjuk inför att skolor ger kunskap och erfarenhet men ser också en potential i att en intern lösning på en byrå kan funka lika bra. När alla går samma skolor stöps de i samma form. Jag gillar bredd och mångfald i arbetsgrupper, det är superviktigt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.