Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fick toppjobb i New York – mitt under utbildningen på Berghs

Publicerad: 6 Februari 2017, 13:19

Maria Lashari och Sebastian Brännén i sin nya hemstad New York City.

Maria Lashari och Sebastian Brännén blev headhuntade under Cannes Lions. I dag jobbar ad-duon på AKQA samtidigt som de fullföljer sina studier tack vare byråns talangprogram.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerArt DirectorBerghsFuture LionsAKQACannes Lions 2016

Maria Lashari och Sebastian Brännéns idéer prisades Future Lions under Cannes-festivalen förra sommaren. Efter kontakt med flera byråer fick de anställning på AKQA. Allt detta medan de fortfarande går andra året på Berghs. Reklamskolan har hjälpt dem genom hela processen och tillsammans med byrån har de kommit fram till en lösning som innebär att studierna kan avslutas på distans.

Varför var det här rätt steg?
– Det finns få byråer som kan mäta sig med den digitala kompetensen AKQA besitter. Under vår tid på Berghs fick man gång på gång höra om hur kommunikationsbranschen genomgår en digital omställning som man måste stå beredd inför. Från det perspektivet kan jag inte tänka mig en mer näringsrik start på karriären än AKQA. Att få chansen att arbeta med de kunder som byrån erbjuder var också omöjligt att tacka nej till, säger Sebastian Brännén till Resumé.

Maria Lashari:
– Det var jättesmickrande att få erbjudanden från mer än en byrå samtidigt så tidigt in på utbildningen. Vi hade ju fortfarande ett helt år kvar på Berghs. AKQA är en av världens bästa digitala byråer och med tanke på branschens digitala utveckling så kändes det rätt. De jobbar med flera spännande kunder runtom i världen och byråns utveckling samt innovationer de senaste åren gjorde beslutet enkelt.

Hur är det nya jobbet?
– Allting är fortfarande nytt och vi är så klart exalterade över de briefer vi blivit tilldelade. Man ställer sig ödmjukt inför att omges av så talangfulla människor, det är en enorm känsla att helt plötsligt sitta med i den kreativa processen tillsammans med någon som man för ett år sedan minns hur man inspirerades av i en podcast. Nu vill man bara ge absolut allt för att göra det bästa av den möjligheten vi har fått, säger Sebastian Brännén.

AKQA har omkring 2000 anställda i 17 länder. Anställningarna av Sebastian Brännén och Maria Lashari skedde genom byråns Creative Fellowship program. Här plockar de kontinuerligt upp talanger som prisats med Future Lions och låter dem samla erfarenheter under två år, både genom briefer för kunder och på egna initiativ. De vill inte berätta om vilka kunder de jobbar för med hänvisning till avtal de skrivit på i samband med  att de introducerades till programmet.

Vad har ni för förväntningar?
– Just nu känner jag mig motiverad och nyfiken på framtiden. Exakt vilka förväntningar jag har är svårt att säga just nu. Men jag hoppas att jag hinner njuta av New Yorks världsberömda mat och kultur samt att träffa en massa nya inspirerande människor varje dag, säger Maria Lashari.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.