Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Filippa K sponsrar Operan

Publicerad: 16 Januari 2008, 11:23

Modeföretaget Filippa K är ny sponsor till Kungliga Operan i Stockholm. Samarbetet, som ska stärka de båda varumärkena, inleds med en modevisning i Operans foajé.


Bild från en av Operans tidigare föreställningar. Foto: Alexander Kenney

Samarbetet mellan Filippa K och anrika Kungliga Operan inleddes vid årsskiftet. Samarbetet är en vidareutveckling av det arbete som Kungliga Operan inledde under hösten för att få fler att känna sig välkomna till nationalscenen. Första synliga resultatet av samarbetet blir redan den 28 januari då Filippa K har sin modevisning i Kungliga Operans Guldfoajé under Stockholms modevecka.

– Vi jobbar mycket strategiskt med att hitta nya målgrupper och Filippa K kändes som ett spännande företag som passade bra ihop med Operans profil. Det är ett tidlöst och klassiskt varumärke och jag tror att de kan lära oss mycket om hur de jobbar för att stärka varumärket, säger Michael Persson, Kungliga Operans marknads och försäljningschef.

Även Jan Carl Adelswärd, vd på Filippa K, ser fram emot partnerskapet.
– Två kreativa organisationer med olika bakgrund har nu hittat gemensamma beröringspunkter och vi har mycket att lära av varandra. Vi vill gärna bidra till en vidareutveckling av ett av de mest spännande och traditionsrika varumärkena inom svensk kultur. Långsiktighet och kvalitet är två nyckelord för Filippa K och här ser vi tydliga kopplingar till Kungliga Operans verksamhet.

Förutom Filippa K, som blir officiell partner, har Kungliga Operan ett flertal andra sponsorer. KPMG och SAS är huvudsponsorer, Audi, CSG, HQ Bank, Nordea och Vattenfall är sponsorer och övriga officiella partners är Baker & McKenzie och Hilton.

Vad som händer med samarbetet efter modeveckan är inte klart ännu men Michael Persson säger att de under året kommer att ha ett flertal andra evenemang.
– Idag har vi väldigt många och stora sponsorer men det är viktigt att hela tiden få nya, säger Michael Persson.

Operan har under hösten arbetat med en ny varumärkesplattform. Bland annat har de tagit fram en ny vision och nya kärnvärden. Operan satsar nu på att vara inbjudande, välkomnande, klassisk och spännande.

Operan har i dagsläget ingen fast reklambyrå utan har under året samarbetat med flera olika. Bland annat har Jung von Matt skapat en kampanj inför premiären av operan Orphée i november.
– Vi har inget fast samarbete med dem. Jag har haft den här tjänsten i cirka ett år och vill känna mig lite för bland reklambyråer och pr-byråer innan jag tar ett beslut. Men Jung von Matt har skapat ytterligare en kampanj åt oss som kommer lanseras under våren, säger Michael Persson.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.