Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Filmbranschen behöver ta ett utbildningsansvar”

Publicerad: 3 Mars 2015, 15:43

Ehsan Nasari, vd på Populate.

Utbildningar inom rörlig bild behöver bli mer fokuserade på att få ut budskap och väcka känslor, snarare än att kretsa kring teknik och produktion. Det skriver Ehsan Nasari, vd på filmbyrån Populate, i en spaning.


Ämnen i artikeln:

Populate

Film på internet fortsätter att öka. Det leder till att allt fler företag och organisationer går i tankarna om att börja producera egna filmer. En del köper in egen kamerautrustning medan andra anser att mobilkameran är tillräckligt bra, i synnerhet om filmerna endast ska användas internt. Detta är en naturlig utveckling som är drivet av teknikutvecklingen. Produktion och distribution av film har aldrig varit så enkelt som det är idag.  

Mängden film på internet har ökat explosionsartat de senaste åren. Det har bland annat medfört ändrade konsumtionsvanor av information, inte minst hos ungdomar. Kommunikationsavdelningarna befinner sig mitt i detta paradigmskifte och tanken på att producera egna filmer är många gånger lockande, inte sällan av ekonomiska skäl och vi ser en trend på marknaden med fler aktörer som erbjuder "göra själv kurser" inom filmproduktion. Kurserna varierar naturligtvis i kvalité, men problemet med majoriteten av dessa kurser är att de allt för ofta har fokus på produktion eller handhavande av tekniken.  

Det laddas upp cirka 100 timmar film varje minut, enbart på videoplattformen YouTube. Vi som arbetar med kommunikation via film vet att den enskilt största utmaningen för uppdragsgivarna är att få önskad effekt av sina filmaktiviteter, inte produktionen eller distributionen. Uppdragsgivarna vill att deras målgrupper ska klicka på deras film, se hela filmen, förstå och komma ihåg deras budskap och helst vilja dela deras filmer.

För att uppnå den typen av effektmål finns det kunskap som är långt mycket viktigare än hur man filmar med en mobilkamera. Exempel på sådana kunskaper är exempelvis hur man kan skapa en story med dem dramaturgiska verktygen, hur film kan komplettera och förstärka övriga kanaler eller när man inte ska använda film i kommunikationen. Det finns även mycket bra kunskap från den neuropsykologiska forskningen som ger god vägledning i hur film kan användas i kommunikation för att skapa påverkanseffekt.

Dessvärre är det sällan som de viktigaste pusselbitarna tas upp i "gör det själv" utbildningarna. Målet måste vara att förmedla grundläggande kunskaper om det som är viktigt för att få effekt av film i kommunikation, men tyvärr missar man målet och istället ser vi aktörer som tenderar att agera mer på kortsiktiga marknadsbehov.  Det är därför viktigt att branschen tar ett ansvar för det kursutbud som erbjuds marknaden. För även om marknaden just nu uttrycker ett behov av utbildning inom filmproduktion, vet vi som jobbar med film och kommunikation att kundernas utmaningar är att få effekt av sina filmaktiviteter.

Vår erfarenhet i det avseendet är att uppdragsgivarna inte nödvändigtvis behöver producera ännu mer film. Utan snarare att de filmer som produceras sätts i ett kommunikativt sammanhang med starkare berättelser och framför allt en större förmåga till att väcka känslor.

Ehsan Nasari
Vd och filmstrateg, Populate

Ämnen i artikeln:

Populate

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.