Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Filmbudgetarna i Sverige har stått still”

Publicerad: 17 oktober 2012, 12:06

Johan Holmer.

Inför Roygalan nästa vecka har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Näst på tur är Johan Holmer, generalsekreterare för Film & TV Producenterna.


Ämnen i artikeln:

Roygalan

Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm.  Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några  reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Näst på tur  är Johan Holmer, generalsekreterare för Film & TV Producenterna.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Jag väljer Knullträdet från 2010. Därför att det är en lysande film med ett tydligt budskap.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Det finns ju massor. Det mesta är ju färskvara och ska väl egentligen  ses i det sammanhang som det skapades. Som tv-konsument minns jag Årets  bank-filmerna för Skandiabanken i början av 2000-talet, Killarna (se filmen längst ner i artikeln). De kom  i en tid när Skandia mest associerades med bonusprogram och  lägenhetsrenoveringar och jag tror att Skandiabanken var rätt okänd.  Tycker att filmerna levererade på alla plan. Men det finns ju en massa  grejer som man kan se flera gånger, Roy Anderssons Trygg-Hansa-filmer  till exempel.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio  åren?
– Svensk reklamfilm håller hög internationell klass idag precis  som för tio år sedan. Samtidigt visar alla undersökningar att storleken  på filmbudgetarna i Sverige har stått still under de senaste tio åren,  trots att kostnaderna har fortsatt att öka. Det gör att medlen inte  alltid matchar målen med projekten. De lokala reklamblocken i tv-rutan  har också bidragit till att standarden blivit mer ojämn. Utmaningen för  hela branschen är att anpassa sig till fler och nya mediekanaler utan  att det går ut över kvaliteten i projekten. Vi måste fortsätta att  satsa. Det måste få kosta. Och vi ska fortsätta att lyfta fram de goda  exemplen. Där spelar Roygalan en viktig roll.

Vad funkar bra med svensk  reklamfilm?
– Svensk reklamfilm känns alltid angelägen och närvarande. Med ganska  små medel så står svensk reklamfilm för kreativitet och nytänkande.

Vad behöver förbättras?
– Vi behöver få in fler kvinnor. Året är 2012  och det finns alltså fortfarande nästan bara män på regisidan i svensk  reklamfilm. Halva kapaciteten är helt förbisedd, vilket känns extremt  begränsande. Sedan skulle vi förstås behöva se ett större  risktagande generellt, både ekonomiskt och kreativt.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Det måste vara första gången jag var där! Tycker att Roy borde vara en  förebild för alla andra liknande events. Galan är rapp och festen är  fantastisk. Men festen har aldrig stått i vägen för för pristagarna  eller prestationerna som belönas. Priset kommer alltid först.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Roygalan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.