Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Filmen som laddade kondomen med sex vinner guldägg

Publicerad: 25 april 2019, 11:47

RFSU:s reklamkampanj Dear Condom skulle visa kondomen från en sexigare sida och blev blockerad av flera nätjättar. Nu vinner House of Radons film guldägg i kategorin längre filmer.


Ämnen i artikeln:

RFSUHouse of RadonReklamGuldäggetGuldägget 2019

I höstas lanserade RFSU kampanjen Dear Condom med en nästan fem minuter lång film där man bland annat kan se SKAM-skådespelerskan Josefine Pettersen, thaiboxfightern Sanny Dahlbeck, danska kroppsaktivisten Twerk Queen Louise, fotografen & konstnären Arvida Byström och artisten Peg Parnevik.

Kampanjen handlade om att sätta sexigt ljus på den utskällda kondomen i stället för att fokusera på produkten som ett preventivmedel för att undvika graviditet eller sexuellt överförbara sjukdomar.

Från början var ambitionen att arbeta med rörlig film och en fem-minuterfilm skapades. I kombination med detta skapades ett antal intervjufilmer, fem 20-sekundertrailers samt ett tjugotal 7-sekundertrailers. Filmer som blev bortplockade från Facebook, Instagram och Youtube på grund av sitt sexuella innehåll.

– Även om länkar i vissa fall blivit blockerade, har man, genom att avsluta trailer-filmerna slutar med en uppmaning att se hela filmen på hemsidan, genererat stor trafik, och i slutändan har själva censuren snarare gjort projektet mer kreativt, sade Anette Otterström, Brand Manager på RFSU till Resumé.

Nu vinner "Dear Condom" guldägg i kategorin längre filmer med motiveringen:

"Det är här ett exempel på hur filmen som medium kan addera en massa värde till en idé. Här finns något se-om-värt i varje scen, något trovärdigt i varje ögonkast, en större berättelse i varje berättelse. Det är känsligt, ärligt och avklätt. Det är bannlyst från flera sociala plattformar men tillräckligt intressant för att nå ut ändå. Guldägg i Längre filmer går till RFSU och House of Radon."

Arbetsgrupp

House of Radon
Account director Maja Haraldsson
Creative lead och copywriter Alexandra Arvidson
Strateg Carl Ronander
Kreativ byrå PR Hanna Tholl
Producent Sergej Israel
Editor Anton Nicolau Norén
Editor Petrus Lidbeck
Kreativ byrå Designer Camilla Uhlén
Regi-assistent Sara Wikström
Motion graphics/vfx Leo Köhler
Motion graphics/vfx Edin Agovic
Developer Furkan Bayraktar
Paid media Christopher McLaren
Strateg Ylva Lundberg

RFSU
Nordic brand manager Anette Otterström
Marketing Manager Christina Gjerulf Branting
Sexualupplysare Pelle Ullholm
Regissör, creative lead Joanna Nordahl
Fotograf Erik Henriksson
Castare Helin Honung

Grade och online Postproduktion Postproduktion Tint Post
Ljuddesign Pony Tail
Musikbearbetning William Rickman
FAD Johan Lundin
Stylist Linn Eklund
Maskör Madeleine Gaterud
Scenograf Johan Broomé

Silverägg i kategorin "längre filmer" gick till:
"Så nära vardag man kan komma" för Ronald McDonald Hus av NORD DDB
"Komma hem (låda låda låda) - Björn Gustafsson feat. Julia Frej" för SBAB av Emakina DBG
"Smooothfulness" för Klarna av NORD DDB  
"Tänk säkert" för Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap av Le Bureau

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.