Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Filmen som väcker bestörtning

Publicerad: 1 mars 2011, 06:12

I Krafts nya reklam anser mormor att hennes barnbarn klär sig som en prostituerad. I en annan reklam tycker mormor att barnen ska hamna i helvetet.
Grekamerikanerna rasar.


Kraft är USAs största livsmedelstillverkare och har ökat sin reklambudget. Samtidigt har företaget plockat in högprofilerade reklambyråer som Crispin Porter + Bogusky och Droga5.

Det är Droga5 som nu väckt bestörtning i USA med en kampanj för varumärket Athenos.

I en film har en ung kvinna fest och serverar hummus från Athenos. En röst frågar kvinnan vad hon tror att hennes mormor, Yiayia, i Grekland skulle säga. I nästa scen står Yiayia på en vindpinad grekisk ö och påpekar att hennes barnbarn klär sig som en prostituerad. För att inte missa poängen säger mormor prostituerad två gånger. Men hon gillar maten som barnbarnet serverar.

I en annanfilm säger Yiayia ”Go to hell” till ett amerikanskt barnbarn som lever tillsammans med sin flickvän utan att vara gift.

– Från ett grekiskt perspektiv är de här reklamfilmerna inte riktiga, Maria Anagnostopoulos, chef på amerikanska The Greek Institute.

Hon vill att filmerna stoppas.

Krafts reklamchef Jill Baskin hävdar att grekamerikanerna de testat reklamen på har tyckt det varit kul.

Varumärkesexperten Martin Lindstrom menar att kamapnjen är ett desperat försök att få uppmärksamhet.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.