Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Filmerna som öljätten ville stoppa

Publicerad: 23 mars 2010, 08:35

I februari stoppade en chef på bryggerijätten Fosters en kampanj för ölmärket Carlton Draught. Trots att kampanjen gjordes av världens bästa reklamfilmsregissör Tom Kuntz.
Nu har filmerna letat sig ut på nätet.


För fem år sedan gjorde George Patterson and Partners, Young & Rubicam i Melbourne, The Big Ad för lagerölet Carlton Draught. Reklamfilmen var gigantisk, pompös och självironisk vilket gav bland annat gav ett guldlejon i Cannes.

I år ville ölmärket och nuvarande byrån Clemenger BBDO göra något annorlunda.
I stället för pompöst valde man de lågmälda och töntiga. Mede lite sång och musik ville man spegla de vanliga männens frustration med arbetslivet.

Till sin hjälp tog man Tom Kuntz, som i dag är världens överlägset mest prisade reklamfilmsregissör. Förra året gjorde han bland annat Fallon Londons dansande ögonbryn för Cadbury.

Kuntz skapade en märklig trio som ackompanjerade de sju filmerna för Carlton Draught.
Filmerna spelades in i januari och skulle lanseras i februari. Men en hög chef på Fosters, som äger Carlton Draught, ställde sig på bromsen. För avancerat, förklarade han trots att ölmärkets säljavdelning hade jublat över filmerna, skriver Campaigbrief.

Kampanjsajten drogs in och filmerna stoppades.

I förra veckan öppnades kampanjsajten och filmerna visades. Några korta dagar då 100 000 såg filmerna. Men i fredags stängdes sajten igen. Vem som stängde eller varför sajten stängdes är inte klarlagt.

Men under den korta stund filmerna var officiella hann några ladda upp dem på Youtube.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.