Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Filmjuryns representant tror på budgetfilmer

Publicerad: 21 juni 2010, 06:48

På torsdag denna vecka är shortlist klar för en av de allra hetaste kategorierna i Cannes Lions, Film. Resumé har stämt av trenderna med filmjuryns svenska representant, Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonCannes Lions

Hur har det varit hittills nere i Cannes, det vill säga i år alltså?

- Det är alldeles utmärkt, sånär som på en stor fadäs som hade med en borttappad vindsnyckel att göra.

Har det hänt något anmärkningsvärt redan?

- Se ovan angående borttappa vindsnyckelfadäsen.

Vad bör man tänka på innan man reser ner till Cannes?
- Tidigare år har jag endast varit här i egenskap av mycket reklamintresserad. Men som jurymedlem i en så krävande kategori som FILM, så är det viktigt att inte festa för mycket på kvällen. Jag lägger mig 22.00. Orättvist om de som har betalat flera tusen för att juryns ögon ska se en film ska behöva lida av att det sitter en massa trötta träkepsar och stirrar på filmen.

Vad ser du för trender kring just filmreklam?
Vi ser slutet av många trender. Den svårt trötta Tangible-grejen till exempel med sin smarta lilla söta hobbystil är på väg bort. Vidare så tror jag på fler kortare filmer där idén är tillräckligt stark för att inte hamna i skuggan av en lägre budget. Att kalla internetfilm för “en trend” vore ett brott, men det är ju helt klart fler internetfilmer nu än förr, om man säger så.

Du är Sveriges representant i filmjuryn. Vad har du för förväntningar?
- Mina förväntningar är marginella rent generellt sett. Så även här. Jag förväntar mig att mina ögon ska få se väldigt många filmer, nästan 4 000.

Vilken filmreklam tror du särskilt mycket på i år?
- Jag har inga favoriter i detta enorma sammanhang. Det som alltid slår mig här är hur lite man egentligen har sett, trots att jag alltid tror mig ha sett precis allt.

Hur tror du att 3D-utvecklingen påverkar filmreklamen. Mazda hade ju en 3D-film kopplad till Avatar bland annat?
 - Asch. På samma sätt som 3D påverkade tv-tittandet på 80-talet. Men det är en personlig åsikt. Det finns en miljard personer som vill ha en varulv i vardagsrummet och klappa Lassie på riktigt. Men jag är inte en av dom.

Vad tror du din egen byrå har bäst chans på?
- Möjligen kan våra Försvarsmakten-filmer uppskattas. Och Rolighetsteorins pianotrappa.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.