Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Filter: King har fel i Poolia-annons

Publicerad: 21 September 2012, 14:05

Poolias annons.

I det kommande numret av magasinet Filter påstår man att Kings reklamannons för Poolia har faktafel. Men Alexander Elers, ad för kampanjen, menar att det är Filter som borde kolla sina fakta.


Ämnen i artikeln:

KingPooliaFilter

I Poolias reklamkampanj, som har gått i medier i ett år, använder man sig av exempel på ”historiska  felrekryteringar” där det hade varit viktigt med ”rätt person på rätt  plats”.

Men i en av annonserna, föreställandes Trojahästen, påstås man ha gjort ett  stort fel. I annonsen låter man Trojas vaktchef Hector kommentera den  trojanska hästen: ”Kolla vilken fin häst! Vi ställer den på borggården.”

Problemet, enligt magasinet Filter som i sitt kommande nummer under  vinjetten ”Claes rättar” kommenterar annonsen, är att enligt Iliaden så  blev Hector ihjälslagen av Akilles. Med andra ord kunde han inte ha varit vaktchef när den trojanska hästen kom.

Eller som det konstateras i Filter:

”Blir extra beklämmande när det som här handlar om en annonsör som för  fram budskapet att det är viktigt med rätt man på rätt plats. Så har  rimligen inte varit fallet på deras egen reklambyrå, i alla fall.”

Poolias reklambyrå är King och Alexander Elers var ad för kampanjen. Han menar att Filter har blandat ihop allting.

– En enkel faktacheck hade visat att det fanns fler män med namnet  Hektor i Troja vid tidpunkten. Hector var, till skillnad från den mer  namnkunnige Hektor, en misslyckad vikarierande vaktchef som den där  olycksaliga dagen gjorde en ödesdiger felbedömning, säger han och  fortsätter:

– Den mer kände Hektor var, som mycket riktigt påpekats, död vid  tillfället och kan inte på något sätt lastas för beslutet att släppa in  Eneus och Odysseus trojanska häst innanför stadsportarna.

Alexander Elers avslutar med att säga:

– Men roligt att annonsen uppmärksammas igen, så här ett år efter införandet.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

KingPooliaFilter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.