Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Finns intressanta samarbeten som väntar på att göras”

Publicerad: 25 april 2017, 07:58

Petter Ödeen blev kontaktad av Sakarias - nu är skivbolaget Stereo Stereo en del av Garbergs.

Varför starta upp ett skivbolag som reklambyrå? För Resumé berättar Garbergs creative directorn Petter Ödeen om byråns öppna filosofi till framtiden.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamGarbergs

I går berättade Resumé om Garbergs nya giv. Tillsammans med artisten och producenten Sakarias har reklambyrån startat upp reklambyrån Stereo Stereo. Byråns kreatörer kommer att skapa kampanjkommunikation inför lanseringar. Garbergs och Sakarias hittade synergier eftersom reklambyrån sitter på den kommunikationskompetens som krävs för att lyckas inom musikindustrin.

– Han har varit på byrån från och till och lärt känna oss och hur vi arbetar. Att vi satsar på det handlar mer om att vi har en öppen filosofi där vi kopplar på saker där vi känner att det är roligt, relevant och intressant än att det finns en smart strategi för att ta sig in i musikbranschen, säger Garbergs creative director Petter Ödeen och fortsätter:

LÄS MER: Garbergs startar skivbolag

– Det kan tyckas spretigt, men nu när reklambranschen breddar sig och är i dag långt ifrån bara det vi kallar traditionell reklam. Många artister har samtidigt ingenstans att vända sig när skivbolagsmodellerna rivits upp. Mycket av kommunikationen är outsourcad då kan vår kunskap kring strategi, design och kreativ kommunikation vara relevant. Musik och artister också en slags mediekanal och det finns intressanta samarbeten som väntar på att göras. Därför tror vi på att reklam och musikdelen kommer att ha mycket glädje av varandra.

Genom att arbeta med de andra företagen inom Garbergs kommer man kunna växa med uppgiften och tillgång till gemensamma resurser som formgivning, filmproduktion och kampanjidéer från dag ett. Inom ramen för den öppna filosofi som Garbergs utvecklat och som också var grunden för uppstarten av retailbyrån Open Studio Garbergs i början av året.

– Vi tror i regel på samarbeten och där fungerar artister och deras plattformar också som ett verktyg för samarbeten i en tid där köpta medier tappar i relevans.

Stereo Stereo är samägt mellan Garbergs delägare och medarbetarna på skivbolaget. Den operativa verksamheten kommer att skötas som en fristående del av byrån, medan integrationen och gemensamma lösningar är en långsiktig process. Som creative director ser Petter Ödeen med spänning på utvecklingen.

– Det här är i första hand intressant och spännande. Vi vet inte hur det kommer att sluta eller exakt vad vi kommer att göra. Musikbranschen är helt ny för oss, men vi ser att det finns gemensamma vinster att göra. Både kreativa och praktiska.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.