Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Finska Youtube-fenomenet testar Atlas Copcos omtalade robotborr

Publicerad: 28 september 2016, 08:53

Atlas Copco vill motbevisa fördomen att automatiserade produkter inte står pall för trycket. Därför tar man hjälp av den finske Youtube-profilen Lauri Vuohensilta. Bakom koncpetet ligger byrån Graviz.


Ämnen i artikeln:

Atlas CopcoYoutubeGraviz

Många tycks tro att automatiserade produkter inom gruv- och tunnelindustrin inte är tillräckligt robusta och inte kan hantera tungt arbete. Atlas Copco vill motbevisa detta antagande och har därmed skapat "The Art of Robustness" med Lauri Vuohensilta.

Den finske Youtubestjärnan har en stor närvaro på nätet bland fans av hydrauliska maskiner. Sedan 2015, har han lockat nästan 1,5 miljoner Youtube-abonnenter till sin "Hydraulic Press Channel" där han tar ett mischmasch av vardagliga ting och krossar dem i sin hydrauliska press.Hans tidigare offer inkluderar en plastanka, en vattenmelon och en diamant.

I går lanserade Atlas Copco  lansera Boomer S2 på MINExpo i Las Vegas. Det är den första automatiserade borren inom det mindre ortdrivningsborrsegment.

– Få saker driver försäljning lika effektivt som rekommendation. Influencer-marketing skapar fantastiska möjligheter för varumärken att utnyttja kraften i rekommendation genom personligheter som konsumenterna redan beundrar. Samarbetet med Hydraulic Press Channel är ett strålande exempel på detta, säger Hanna Knutsson global kommunikations- och marknadschef på Atlas Copco i ett pressmeddelande,

Förutom samarbetet med Lauri särskiljer sig den här kampanjen i och med att det är en av de första gångerna där en kvinnlig regissör har stått för framtagandet av filmen. Det här segmentet av kommunikation för tungt maskineri är vanligtvis ett mansdominerat område.

– Avsaknaden av kvinnliga regissörer är en skam för branschen och en stark drivkraft för mig. Att sammanföra en traditionellt manlig bransch med regissör Liza Minou Morberg var en ren fröjd. Hennes starka visuella formspråk och experimentella attityd passar gruv som handen i handsken, säger Ida Jägerfelt, kreatör på kommunikationsbyrån Graviz i en kommentar.  

Arbetsgrupp:
Producent: Marie Brusewitz från The Producers
Byrå: Graviz
Kreatörer: Oskar Skott AD, Ida Jagerfelt Copy, Produktionsledare Sofia Orrheim, Projektledare Rodrigo Pozo Graviz
Kund: Atlas Copco, Hanna Knutsson
VFX: Frost

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Atlas CopcoYoutubeGraviz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.