Reklam
Firar – med egen split
Publicerad: 23 april 2014, 20:08
Forsman & Bodenfors i segergest som frontas med Jonas Ydkvist, strategic communications manager Volvo trucks
Foto: Andreas Elgstrand.
Det har varit Forsman & Bodenfors som dominerat de senaste åren i Guldägget. 2014 är inget undantag. Med 4 guld toppar de listan bland byråerna.
FT
Fredrik Thambert
Med stor hjälp av Volvo Lastvagnar och Jean Claude van Damme toppar F&B byrålistan med bred marginal i 2014-års upplaga av Guldägget. Byrån tar totalt hem 4 guld, 4 silver samt ett titanägg (till kunden Volvo). Det betyder att de befäster toppositionen som de innehaft de senaste åren.
– Det känns helt overkligt och fantastiskt på samma gång, säger Olle Victorin, kundansvarig på Forsman & Bodenfors.
Han tror att juryn uppskattar att reklamfilmen bryter normen för hur man jobbar med business to business-kommunikation, som i vanliga fall kan vara ganska tung och traditionell.
Vad betyder vinsterna för er som byrå?
– Utan att låta sådan, har vi ju vunnit ganska många guldägg förut.
Kvällens tvåa blir RBK som vinner 2 guld och 1 silver för sitt "Natalia project" som de har gjort för Civil Rights Defenders.
DDB Stockholm som hade näst flest nomineringar på förhand belönas med hela 6 silverägg – men inget i gyllene valör.
Storbyrån Åkestam Holst går hem från Waterfront ikväll utan något ägg.
Byråtoppen:
F&B: 4 guld, 4 silver, 1 titan
RBK: 2 guld, 1 silver
King: 1 guld, 1 silver
CP+B: 1 guld, 1 silver
OTW: 1 guld
House of Radon: 1 guld
Sverige AB: 1 guld
Stockholm Design Lab: 1 guld
Deportivo: 1 guld
DDB: 6 silver
Garbergs: 3 silver
M&C Saatchi: 2 silver
Grananth Havas: 1 silver
Saatchi & Saatchi: 1 silver
Hey, it's Enrico Pallazzo!: 1 silver
INGO: 1 silver
Le Bureau: 1 silver
Great Works: 1 silver
JoAnn Tann Studios: 1 silver
Garbergs_project: 1 silver
Happy F&B: 1 silver
Honesty: 1 silver
Abby Norm: 1 silver
Lowe Brindfors: 1 silver
Acne Productions: 1 silver