Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fjällbrynt storsatsar med ny produkt

Publicerad: 27 februari 2009, 10:02

Fjällbrynt startar nya året med att förnya logotyp, webb, förpackningsdesign samt lansera en ny smak. Lanseringen sker med hjälp av om omfattande kampanj samt en turné genom Sverige.


Ämnen i artikeln:

Blomquist & Co

Vepa framtagen av Blomquist

Fjällbrynt AB, som är ett helägt dotterbolag till Milko, är ett relativt nystartat företag men dess huvudprodukt, Fjällbrynt messmör har producerats i större skala sedan 1939.
– Förra året började arbetet med att hitta det som är nya Fjällbrynt, vi tittade på hur vi ska se ut och vad vi ska göra, säger Ulrica Hellström, marknadschef på Fjällbrynt.

Nu släpper företaget sin nya logotyp, en ny webbsida, nya förpackningar samt lanserar en ny mjukostsmak: Hummer och Krabbost. Reklambyrå är Blomquist Annonsbyrå, som samarbetet med Fjällbrynt i drygt 35 år, och sajten är framtagen av Syre. Dessutom gör Louder ett event för företaget i form av en marknadsföringsturné genom Sverige. Turnén startar idag och pågår till den 18 mars. Under den tiden kommer ansvariga på Fjällbrynt att besöka 16 olika platser i Sverige.

Nya sajten

– Med turnén vill vi visa familjer och ungdomar att det är lätt att göra bra mellanmål. Vi börjar i Kungsträdgården där det är mycket barn eftersom det är sportlov. Det hela följs upp med skyltning i butik, säger Anders Hagen, vd på Louder.

Eventet är Louders första samarbete med Fjällbrynt.
Den nya förpackningsdesignen har jobbats fram av Blomquist.

– Undersökningar visade att konsumenten tyckte det var Fjällbrynt var lite mossigt och tråkigt. Vi kände att vi verkligen var tvungna att göra en rejäl förändring. En stor del var att vi bytte ut det tecknade maneret mot foto, säger Ulrica Hellström.

Den nya kommunikationen bygger på ”Sveriges snabbaste påläggsföretag”.
– Vi vill visa att det går att fixa ett enkelt och snabbt mellanmål utan att krångla till det eller stressa.

Hur mycket kommer ni att köra i år i marknadsföring?
– Vi satsar på att synas hela året. Det är jättestora förändringar som vi gjort så det är viktigt att vi verkligen kommunicerar det till kunderna.

Vad har ni för budget?
– Alldeles för liten, säger Ulrica Hellström.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Blomquist & Co

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.