Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Flaggar för banktjänster

Publicerad: 4 Februari 2010, 15:36

Tygmärken, neon och en Facebooktjänst. Stor­åkers gör vad de kan för att hotta upp SEB:s bastjänster i kampanjen ”Enkla vardagen”.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på GSEBStoråkers

Storåkers stod inför en kreativ utmaning när kunden SEB ville kampanja för bankens bastjänste­paket Enkla vardagen. En bank som utför banktjänster – hur gör man det unikt och spännande?

Tack och lov hittade arbetsgruppen nyheter de inte visste.
– Det roligaste var att det finns en extrem tillgänglighet. Man kan få personlig service 23 olika språk. Och man kan ringa SEB och prata banktjänster mitt i natten, säger Lina Wätte, projektledare och kundansvarig.
– Det är något som folk inte vet. Det tyckte vi var roligt att dramatisera.

Det gjorde Storåkers genom att använda tygmärken med olika länders flaggor av den typ som man ser på tågluffares ryggsäckar och neonskyltar med texten ”Open 24/7”.

Kampanjen går upp i tunnel­banan, som radio­spotar, dr och utomhustavlor under denna vecka. Radiospotarna handlar om situationer mitt i natten när man kan vilja prata med någon, om banktjänster eller något annat.

Till detta har Storåkers gjort en webbplats där de har samlat alla de enkla banktjänsterna, budgetupplägg och ekonomitips. En del sajten är en återbäringsfunktion för smålån privatpersoner emellan med Facebookkoppling. Där kan privatpersoner hantera olika mellanmänskliga ekonomiska affärer med andra på Facebook, till exempel kräva igen pengar som man har lånat ut till sina kompisar. Småsummor för en lunch eller en öl känns kanske lite pinsamt att gå och be om. Och ofta lika pinsamt att glömma av för den som har lånat. Genom en Facebook­applikation kan långivaren på olika humoristiska sätt antyda att lånet snart förfaller till betalning.

Fakta

Kund: SEB
Byrå: Storåkers
Uppdragsgivare: Karin Z Johansson, projektledare, Britta Lundqvist, reklamchef
Arbetsgrupp: Patrik Reuterskiöld och Henric Almquist ad, Martin Johansen copywriter, Lina Wätte projektledare, Malin Almqvist produktionsledare, Eric Moretti original
Webbyrå: MRMStarsky

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.