Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fler chefer borde vara lika modiga som David Sandström

Publicerad: 2 september 2016, 12:30

Resumés chefredaktör Johan Såthe.

"Underbarnet" David Sandström har vuxit upp och kommer att saknas som frispråkigt affischnamn i kommunikationsbranschen, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheDavid SandströmDDBFredagskrönikanDDB Stockholm

En av kommunikationsbranschens starkaste stjärnor, DDB:s vd David Sandström, lämnar sin post. Efter fyra intensiva år som chef på Sveriges näst största byrå vill han nu fokusera på att bli pappa. Vad som blir nästa steg i yrkeslivet säger han sig inte ha en aning om. Han vill ta en paus i livet och fundera på vad han vill göra i framtiden.

Beskedet kommer en kort tid efter Resumé avslöjat att DDB via sin systerbyrå Ehrenstråhle DDB tappar storkunden Telia till ärkerivalen Forsman & Bodenfors.

Det är lätt att spekulera i att förlusten av Telia bidrog till David Sandströms beslut. Och det kanske det gjorde. Men det är sällan en enda sak som får en människa att ta ett stort beslut, utan det är alltid flera samverkande faktorer. Vi i medierna vill gärna att alla människors beslut ska vara logiska och enkla att analysera, men verkligheten ser sällan ut så.

Jag tycker David Sandströms beslut är modigt, att våga sluta ett toppjobb utan att ha klart med nästa post borde fler chefer testa. Och att bli förälder är för övrigt den bästa ledarskapsutbildning som finns.

"Underbarnet" David Sandström, han blev vd på DDB som 29-åring, har vuxit upp och kommer att saknas som frispråkigt affischnamn i kommunikationsbranschen. Min känsla är att han nästa utmaning kan bli något helt annat än ett toppjobb inom kommunikationsbranschen. Läs mer här.

DDB satsar nu på ett dubbelt ledarskap, Tove Langseth och Jacob Sandström ska leda byrån framöver. Det är två erkänt duktiga och rutinerande personer som säkert kan göra ett bra jobb. Det ska bli intressant att se i vilken riktning de vill leda DDB. De har stora skor att fylla. Läs mer här.

***

Du läser väl vårt nya digitala nyhetsbrev Resumé Insikt? Det finns tre att välja på, Media, -Marknad och -Kommunikation. Vi smygstartade i slutet av juni och har kört skarpt sedan mitten av augusti. Jag är imponerad över vilken bra produkt redaktörerna Billy Andersson, Julia Lundin och Yasmine Winberg har lyckats skapa på kort tid. Antalet prenumeranter stiger snabbt, vilket stöder vår analys att många av er läsare är beredda att betala en slant för ett djupare analyser, nyheter och spaningar som gör att ni kan sköta ert jobba bättre.

Testa en månads gratis prenumeration här.

Tisdagen den 20 september har du chansen att träffa mig och våra redaktörer när vi för första gången anordnar "Resumé Insikt Live", en eftermiddags föreläsning med smarta spaningar och insikter från medie- och kommunikationsvärlden. Föreläser gör SVT:s programdirektör Jan Helin, Handelshögskolans docent Sara Rosengren och hyllade kommunikationsexperten Gustav Martner. Det kommer bli grymt bra föreläsningar och ett bra tillfälle att mingla med duktiga kollegor från branschen.

Tid: 20 september, klockan 12.00. Plats: Bonniers Konsthall Stockholm.

Om du tecknar en prenumeration på Resumé Insikt är det gratis, annars kostar det en slant för din arbetsgivare. Anmäl dig här, vi har (allt mer) begränsat antal platser.

***

En genial människa att följa på Instagram: Jesper Waldersten.

***

Nu drar Resumé igång nedräkningen till den Sveriges bästa marknadschef!

Utmärkelsen går till de marknadschefer som mest effektivt lyckas öka kännedomen om det egna varumärket.

Vill du köpa biljetter så klicka på länken nedan. Det är elfte året i rad vi anordnar tävlingen, den har alltid varit slutsåld. Hoppas att vi ses på Berns den 20 oktober!

Läs mer här.

***

Det har nästan blivit en egen reportagegenre: Det stora genomarbetade dokumentet som visar hemliga och brutala maktspelet i näringslivseliten. Den som gör det allra bäst är Dagens Nyheters Birgitta Forsberg. Mycket bra knäck nyligen om hur det gick till när Handelsbankens danske vd Frank Vang-Jensen fick sparken.

***

Tycker även att Jens B Nordströms bok "Tronstriden – maktkampen inom Industrivärden" bjuder på fina interiörer från maktens korridorer. Har inte hunnit tillräckligt långt i boken för att ha en åsikt huruvida boken avslöjar att Svenska Dagbladets prisbelönta avslöjanden varit överdriva eller inte.

***

På tal om maktkamper: Svenska Dagbladets Malin Ekman skrev en underhållande artikel om hur det gick till när nye chefredakören Johan Hakelius kom till tidningen och nästa hela redaktionen slutade. Läs den här.

När dammet efter alla bråk har lagt sig kan man konstatera att Fokus dimper ner i brevlådan som vanligt varje fredag morgon. Jag tycker att den är lite annorlunda nu, men absolut inte sämre.

Att hitta en digital strategi för en så utpräglad och klassisk pappersprodukt är en helt klart utmaning. Där har Fokus chefredaktör Johan Hakelius och vd Lars Grafström mycket kvar att göra.

***

På tal om Fokus: Resumé kunde i veckan avslöja var före detta och omstridde redaktionschefen Jan Huss skulle ta vägen. Han ska skriva en skönlitterär romantrilogi, tillsammans med PeKå Englund.

Den såg man inte komma.

Jag har för övrigt haft PeKå som chef när jag arbetade som reporter på Aftonbladet. Han var en grymt bra och omtyckt ledare.

Läs mer här.

***

Det här tycker jag är smart produktutveckling av 1900-talets tablå-tv!

***

Mediepodden GullbergNordström hyllade Resumés Leif "Honken" Holmkvist i senaste avsnittet för dennes unika kunskaper om den svenska mediebranschen. Mycket välförtjänt. Läs "Honkens" senaste krönika om Stampen här, rekommenderad på Facebook över 5 000 gånger.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.