Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fler får dela på Guldäggen i år

Publicerad: 25 april 2013, 07:56

Resumés reklamreporter tippar Guldägget.

Foto: Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors kniper återigen flest nomineringar i Guldägget. Men till skillnad mot i fjol kommer de sannolikt inte att avsluta kvällen som storsegrare. Tvärtom vittnar 2013-års utvalda kampanjer om att vi kommer få se en större spridning av guldäggen än 2012.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Det är fyra bidrag som sticker ut med tre nomineringar vardera. En av dem är "Civil Rights Captcha" av Prime för kunden Civil Rights Defenders. Den kan vinna i PR, Alternativa Media och Digitalt. För mig är den årets "dark horse". Kampanjen har inte blivit särskilt omskriven i svensk media, men i sociala medier och internationellt sett har spridningen blivit enorm.

I Sverige aktualiserades den också nyligen i samband med debatten om näthat, vilket sannolikt har påverkat juryledamöternas intryck vid bedömningen. Stalltipset är ett guld i PR-kategorin, men bli inte förvånad om den också vinner i Alternativa media. Att skapa en lösning som baseras på en så kallad captcha, alltså registrerings-verktyget som ofta används för att bevisa din mänsklighet och förhindra bottar att spamma kommentarsfält, får anses vara väldigt innovativt.

DDB:s "The track-list guest-list" för Bonniers Konsthall har också fått tre nomineringar. Den Spotify-baserade inbjudningen har enligt min uppfattning störst ägg-chans i Direkt, men även i kategorin Alternativa media torde den ligga bra till med sitt nytänkande användande av musiktjänsten.

Amnesty-kampanjen "Unlock the truth about Guantánamo" som Garbergs ligger bakom och The Fan clubs "Toolpool" kan också vinna i tre kategorier vardera. Tyvärr för deras del tror jag inte att dessa kommer belönas med något Guldägg.

Hur kommer det då att gå?
– I Design tror jag mycket på Family Business "Absolut Unique", som redan har vunnit guld i Epica och Eurobest. En annan favorit är Garants förpackningsserie som BAS ligger bakom. De olika enheterna har vid flera tillfället kommit etta i Månadens design och hyllats av juryn.

Trots att den bara vara live i några timmar har "Mobbningssimulatorn" som Lowe Brindfors gjorde för Friends goda guld-chanser i Digitalt. Även om Facebook stoppade kampanjen lyckades organisationen uppnå något viktigt, nämligen att få till en dialog med nätjätten om hur nätmobbning kan förhindras.

En klockren favorit i Direkt är TBWA:s "The ice record project" för bandet Shout Out Louds. Skivan, som den noga utvalda skaran av mottagare fick tillverka själva av is, kan mycket väl också ta hem hantverks-kategorin. TBWA har inte direkt rosat marknaden med reklampriser under de senaste åren, men i april tror jag att byrån tar en skön revansch. Jag tippar att deras fina men något deprimerande Paris-film för Svensk Adressändring vinner Guldägg för bästa reklamfilm.

Jag tror att DDB Stockholm vinner Guldägg i kategorierna Event och Integrerat med Försvarsmakten. I Mobilt är min favorit Deportivos På Spåret-app för SVT, som visar vägen för hur tv-bolagen kan arbeta med second screen-lösningar som engagerar.

Lowe Brindfors är solklar favorit till att vinna guld i Radio tillsammans med kunden Friends. I Utomhus-kategorin står det mellan Kings Triss-kampanj och INGO:s CV-annonser för Situation Sthlm. I Tidningsannonsering blir det svårare, men Granath Havas ligger bra till med sitt Reklamcupen-bidrag för Returpack. Fast bli inte förvånad om Triss drar det längsta strået här också.

"Vilka vinner Titanägget?" kanske någon undrar. Primes "Captcha" tar hem den också, blir mitt svar.

Fotnot: Denna artikel är tidigare publicerad i Resumés papperstidning, nr 11-12, 21 mars

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.