Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fler invandrare måste till

Publicerad: 2 Februari 2011, 15:33

Ett bra initiativ, konstaterar Filip Nilsson, cd på F&B, om Björn Rietz och Gyro HSR:s initiativ att i höst börja erbjuda stipendier och praktikplatser till svenskar med invandrarbakgrund, som Resumé skrev om i förförra numret.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonBjörn RietzPia Grahn Brikell

truetrue2020-02-01T16:33

De reklambyråer som Resumé har pratat med tycker att bristen på mångfald är ett problem och välkomnar initiativet.
– Det låter som ett bra initiativ. Vi måste bli bättre på att rekrytera svenskar med utländsk bakgrund. Vi har inte varit tillräckligt aktiva, säger Filip Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors.

F&B har i dag bara en handfull av de ungefär 120 med­arbetarna utländsk bakgrund. Enligt Filip Nilsson är det alldeles för dåligt.
– Det räcker inte med att säga att man vill anställa en person med invandrarbakgrund. Man måste nog bestämma sig för att en viss del av personalstyrkan ska ha utländsk bakgrund, säger Filip Nilsson.

Varje år kommer ansökningar från utlandet till Forsman & Bodenfors. Det gör att byrån alltid har en viss del av personalstaben med annan etnisk bakgrund. Det har varit svårare att ­rekrytera svenskar med utländsk bakgrund.

Storåkers McCanns vd Pia Grahn Brikell upplever liknande problem. Spridningen av kön och ålder är bättre än den etniska mångfalden.
– Det här är viktigt. Vi har ett bra internationellt utbyte med våra McCannkolleger ute i världen. Men jag tycker inte att vi har så många svenskar med utländsk bakgrund anställda på Storåkers McCann i Stockholm, säger Pia Grahn Brinkell. 
– En lösning är att tänka brett när man rekryterar och inte enbart tänka Berghs, även om det är en grym skola. Sedan måste reklambranschen bli bättre på att marknadsföras som ett riktigt arbete.

Reklambyrån Saatchi & Saatchi försöker fånga upp internationella influenser genom ett utbyte med Miami Ad School. Cirka tio procent av de anställda har utländsk bakgrund, en siffra som är ”anständig men inte tillräcklig” enligt vd Hans Sydow.
– Jag tror att fler svenskar med utländsk bakgrund skulle göra reklamen mer ­relevant, säger han.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.