Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Flera anmälningar mot BMW:s annons: Anklagas för att snylta på Greta Thunbergs renommé

Publicerad: 9 December 2020, 13:10

BMW:s annons in form av en pastisch på Greta Thunbergs handskrivna plakat i söndagens DN har väckt starka känslor. Nu har flera privatpersoner anmält bilmärket till Konsumentverket för felaktig marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Greta ThunbergDNBMWIngo

Resumé har i flera artiklar rapporterat om de reaktionerna som följt efter BMW:s annons i Dagens Nyheter. Annonsörerna på förhand hade fått information om att DN skulle låta Greta Thunberg ta över chefredaktörskapet från Peter Wolodarski för en dag. BMW valde att ta utgångspunkt i det plakat som blev så tätt förknippat med miljöaktivisten genombrott när hon skolstrejkade utanför riksdagshuset den rekordvarma sommaren 2018. I annonsen hade ”Skolstrejk för klimatet” bytts ut mot ”taVärldens bästa bilmärke för klimatet” (där varumärket hänvisade till Dow Jones Sustainability Index).

Läs mer: BMW och Ingo lägger locket på efter kritiserade annonsen i Greta Thunbergs DN

Annonsen var framtagen av reklambyrån Ingo och flera kritiker ansåg att BMW renommésnyltade på Greta Thunberg medan varumärkets talespersoner hävdar att deras syfte var att hylla klimatkämpen. Bland kritikerna återfinns den frilansande copywritern Ulrika Good.

– BMW använder Greta för eget syfte utan att hylla henne, vad de än säger. Att varumärket lägger självskryt i kombination med hennes attribut och på så sätt gör dem till sina egna är ganska anmärkningsvärt när man har den verksamheten som de har, sade hon till Resumé i går.

Nu har ett antal anmälningar mot bilmärket inkommit till Konsumentverket. De första kom redan under söndagen.

”BMW använde sig av maneret från Greta Thunbergs berömda plakat” för att ge legitimitet åt ett påstående om klimatvänlighet som inte är styrkt”, skriver en privatperson som har anmält annonsen.

”Reklamen är omoralisk, otydlig och direkt vilseledande”, skriver en annan. 

En annan anmälare som har hört av sig till Konsumentverket invänder mot påståendet att en bil skulle vara bra för klimatet – ”dessutom en tung sådan”, skriver personen.

Läs mer: BMW:s hållbarhetskommunikatin sågas: ”Smaklös” 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Greta ThunbergDNBMWIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.