Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Flera anmälningar mot Calvin Kleins nya kampanj

Publicerad: 3 September 2015, 12:21

Calvin Kleins kampanj har anmälts sex gånger på tre dagar.

Calvin Kleins nya kampanj har fått hård kritik av reklamforskaren Nina Åkestam. Reklamombudsmannen har redan fått in sex anmälningar som hävdar att den är könsdiskriminerande.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCalvin KleinSexismreklamkampanjerKendall JennerNina Åkestam

I Calvin Kleins nya underklädeskampanj "The original sexy" poserar modellen Kendall Jenner utmanande framför kameran. Lanseringen sker på global nivå och i måndags sattes den upp i Sverige.

Forskaren och före detta copywritern Nina Åkestam har riktat hård kritik mot sexistisk reklam i allmänhet och Calvin Kleins kampanj i synnerhet. I en Metro-krönika skriver hon att företag visserligen får göra vad de vill, men att det här ett exempel på onödig, ansvarslös och dålig reklam.

"Det är inte underkläderna eller nakenheten i sig som är problemet. Det finns tusentals sätt att ta en bild, och det leder till tusentals olika saker. Problemet med den här typen av reklam är alltså inte VAD den visar, utan HUR den visar det. Kvinnornas kroppar, poser och ansiktsuttryck gör att de är sexualiserade" skriver hon.

Enligt Nina Åkestam är det en stor skillnad mellan att göra sexig och sexistisk reklam. Det senare objektifierar människor och skapar negativa effekter hos mottagarna.

"Unga män brukar få en tillfällig dip i självförtroendet och känna sig missnöjda med sina kroppar. Är du kvinna, däremot, är risken stor att din hjärna helt omedvetet gör något som kallas stereotypaktivering: du blir påmind om att du är kvinna, och att som kvinna förväntas du vara smal, snygg och sexig. Det är idealet. Och även om du själv egentligen inte håller med om det, riskerar du att reducera dig själv till en stereotyp".

På bara tre dagar har kampanjen blivit RO-anmäld sex gånger av olika personer. Samtliga menar att den är ett exempel på könsdiskriminerande marknadsföring.

Resumé har varit i kontakt med märkets svenska pr-byrå Patriksson som har bett om att få återkomma med kommentarer från kundens huvudkontor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.