Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Flirtar med prostitution

Publicerad: 25 mars 2010, 08:55

Ölmärket Grolsch hyllar sitt holländska ursprung i en annons i dagens DN. ”Ett land där prostituerade betalar moms och du kan köpa gräs på kondis”, står det i reklamtexten. Men nu tar Bibendums produktchef Daniel Gyhlenius avstånd från annonsen.


Grolschs annons som publicerades i dagens DN.

Ölmärket Grolsch nya kontroversiella reklam som bland annat DN publicerar idag likställer prostitution och gräs med en avslappnad syn på livet.

Alkoholimportören Bibendum har hand om marknadsföring, försäljning och distribution av Grolsch sedan 2009. Övertagandet av Grolsch är en del i att SABMiller, som köpte Grolsch under 2008, samlar sina varumärken hos en samarbetspartner.

”Grolsch har en balanserad fyllighet som avviker från mängden. Och så kommer det från den dubiösa moralens högborg Holland. Ett land där prostituerade betalar moms och du kan köpa gräs på kondis.  Dessutom har det bryggts på samma sätt i nästan 400 år. Så om du föredrar karaktär framför profillöshet, om du har en avslappnad syn på livet och dessutom gillar hur det var förr i tiden – då har vi ölet för dig.
Annars inte”, så lyder den fullständiga annonstexten.

Daniel Gyhlenius
är produktchef för öl och vin på Bibendum.
– Vi har tagit avstånd från den här annonsen.

Varför är den då publicerad?
– Jag kan inte svara på det nu, utan måste ta reda på mera.

Marknadschefen Elisabeth Engelsen Ellqvist på Bibendum slår ifrån sig och skyller annonsen på samarbetspartnern SABMillers.
– Bibendum har ett nära samarbete med SABMiller. Det är de som ville ha annonsen och stod fast vid det efter våra samtal. Bibendum kan inte stå för den här annonsen, säger Elisabeth Engelsen Ellqvist, marknadschef för Bibendum

Varför stoppade inte Bibendum annonsen när ni kände till att den skulle gå i tryck innan?
– Jag är ingen polismyndighet.

Daniel Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.