Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Floppåret – 21 lejon till Sverige

Publicerad: 24 Juni 2017, 16:53

Foto: Yasmine Winberg.

Nej, det blev ingen prisfest för svenska byråer under 2017 års Cannes Lions. Totalt har Sverige fått ihop 21 lejon, långt mindre än hälften av fjolårets 54 priser.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017Reklambyråer

Åkestam Holst har vunnit flest lejon, fem stycken. Tillsammans med Great Works vann de ett Grand Prix för "Humanium Metal", och RBK fick Sveriges andra Grand Prix för "Ålandsindex".

Men trots två Grand Prix-vinster kommer 2017 verkligen inte att gå till reklamhistorien. Det stod klart under Cannes Lions sista dag, lördag, då Sveriges nio nomineringar i kategorierna integrerat, titan och film blev till ett brons i film.

Även om fjolårets 54 vinster var rekord för Sveriges räkning, har de senaste årens tävlingar skördat betydligt fler priser än 21.

Noterbart är att Forsman & Bodenfors, som brukar vara storvinnare bland de svenska byråer i Cannes, får nöja sig med ett brons i år.

Vinster tidigare år:
2014: 33 lejon
2015: 24 lejon
2016: 54 lejon
2017: 21 lejon

Byråtoppen Cannes Lions 2017
Åkestam Holst: 1 Grand Prix, 4 brons
RBK: 1 Grand Prix
Great Works: 1 Grand Prix
Ingo: 1 guld, 1 silver, 1 brons
Garbergs: 1 guld, 1 brons
Acne: 2 silver, 1 brons
Edelman Deportivo: 1 silver
ANR BBDO: 2 brons
Forsman & Bodenfors: 1 brons
Bedow: 1 brons
TBWA: 1 brons
Sony Music Entertainment: 1 brons

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.