Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 juni 2018, 16:43
Rekordsvagt år för Sverige i Cannes.
Foto: Yasmine Winberg
Prisfesten uteblev. Endast 12 lejon gick till svenska byråer under Cannes Lions i år.
Rekordåret med 54 lejon 2016 kändes långt borta under årets Cannes Lions.
Det var ett mellanår – med färre svenska kreatörer på plats och guldlejon som har lyst med sin frånvaro. Undantaget var Åkestam Holst. Tävlingen har dessutom förändrats och man pratar om en större bedrift att ta sig in på shortlist. Bland annat har 120 underkategorier plockats bort och man har infört en begränsning på sex kategoriinlämningar per bidrag.
Nej, Sveriges medverkan i ”reklam-VM” 2018 går inte till historien. När fredagens prisutdelning var avgjord och Cannes Lions avslutningsfest inledd kan vi konstatera att Sverige endast har plockat hem 12 lejon.
Åkestam Holst toppar byråtoppen med sex lejon. Byrån knep redan första dagen tre guld för ”Pee ad” och ”Voice of change”. Pee ad sågs som en av de klaraste favoriterna i Cannes och nominerades sex gånger. Forsman & Bodenfors steppar upp från förra året då deras enda utdelning var ett brons. Den kategori där Sverige hade flest vinstchanser i var Brand Experience, men där lyckades man inte få något lejon. I film däremot hade Sverige fem nomineringar – och vann tre brons nu ikväll.
Under förra året delades det ut tre Grand Prix till svenska byråer, men i år blev det alltså inget.
Vinster tidigare år:
2014: 33 lejon
2015: 24 lejon
2016: 54 lejon
2017: 21 lejon
Byråtoppen Cannes Lions 2018:
Åkestam Holst: 3 guld, 2 silver, 1 brons
Sebton/Co: 1 silver
Forsman & Bodenfors: 3 brons
Ehrenstråle DDB: 1 brons
Acne: 1 brons
Läs gärna mer om kampanjerna under Cannes Lions-taggen.