Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Floppen – Sverige går lottlöst i fyra kategorier

Publicerad: 18 juni 2019, 16:38

Cannes Lions 2019 ser inte ut att gå till historien.

Foto: Yasmine Winberg.

Det blev inga lejon för svenska byråer i Cannes, när reklamtävlingens andra dag läggs till handlingarna. Fem vinstchanser kammade noll.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsReklamCannes Lions 2019

Saatchi & Saatchis film för Com Hem, "Above & Beyond", där en pojke flyger i öknen och sedan upp i rymden, var nominerad två gånger i Film Craft.

Abby Priests "The lost typography of Bauhaus" för Adobe, Accenture Interactives omvända röstassistent "Memory Lane" för Stockholm Exergi och Ingos dubbla Guldäggsvinnare "Craft a Western Whopper" för Burger King hade alla en nominering. Detta i kategorierna Digital Craft, Industry Craft och Entertainment.

Men inga nomineringar omvandlades till lejon.

Så här långt i tävlingen ser det inte ut som att Cannes Lions 2019 kommer att gå till historien för Sveriges räkning. Med bara två lejon – ett silver och ett brons – ligger vi långtifrån rekordåret 2016, då Sverige totalt sett belönades med inte mindre än 54 lejon.

Hittills har svenska byråer 15 nomineringar som väntar på utfall. Hur det går för de bidragen återstår att se i veckan.

BYRÅTOPPEN HITTILLS:
Ingo: 1 silver, 1 brons

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.