Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Flygbolaget i öppet brev: "Branschen måste samarbeta kring hållbarhet"

Publicerad: 2 juli 2019, 08:11

Under morgonen har KLM:s vd Pieter Elbers publicerat ett öppet brev i 40 tidningar runtom i världen. I brevet uppmanar han den ansatta branschen till mer samarbete när det kommer till hållbarhetsutmaningarna.


Ämnen i artikeln:

ReklamKLM

I en tid då hållbarhet tycks vara det allra viktigaste för konsumenterna har flygbolagen haft det tufft, åtminstone på den svenska marknaden. Det senaste året har flygskam blivit ett allt vanligare ord, kanske främst på opinionssidor och i sociala medier.

I början av juni kritiserades dessutom flygbolagen BRA och SAS för vad Konsumentverket ansåg var vilseledande och falsk marknadsföring. Båda bolagen hade i olika annonser påstått sig vara hållbara och klimatkompenserade.

Nu går det nederländska flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines vd, Pieter Elbergs, ut i ett öppet brev där han menar att branschen måste samarbeta för att hållbart flyg ska bli en realitet. Flygbolaget har köpt helsidor i tidningar som the Guardian, New York Times, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Totalt har man köpt annonsutrymme i 40 tidningar världen över.

Flygbolaget, som nyligen inledde ett samarbete med M&C Saatchi på den nordiska marknaden, samarbetar på global nivå med DDB.

– KLM har en stark vilja att skapa en hållbar framtid för flygindustrin. Det här handlar inte om en kampanj utan ett initiativ med sikte på att göra verklig skillnad på lång sikt. Vi är stolta att vara med KLM på den här resan mot hållbara flygresor, säger Esther te Pas, managing director på DDB Unlimited.

Läs brevet i sin helhet nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamKLM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.