Reklam
Flygbussarna: Alla får avgå
Publicerad: 12 juni 2017, 08:17
Inte många företag vill skylta med att deras anställda avgår. Flygbussarna är ett tydligt undantag. I en ny kampanj från Acne lyfter bussbolaget istället fram att deras anställda avgår mest hela tiden
Men allt är bara en ordlek från reklambyråns sida. Det som kan tyckas låta negativt rör egentligen bara Flygbussarnas täta avgångstider.
– Det går knappt en dag utan att vi läser om företagsledare, politiker och coacher som får avgå med omedelbar verkan. I den här kampanjen vill vi visa att avgångar inte alltid behöver vara så dramatiska. Vi vill helt enkelt vända på begreppet, säger Rasmus Tsardakas Renhuldt, copywriter på Acne i ett pressmeddelande.
Kampanjbudskapet "Vi avgår mest hela tiden" porträtteras med riktiga chaufförer i ett manér som hämtar inspiration från pressfoton. Tillsammans med rubriker som "Redan första dagen på jobbet fick Olle avgå" är kampanjen en passning till rubriker som ofta går att läsa i tidningen.
Varumärkeslöftet bygger på att Flygbussarna kör till och från sju flygplatser runt om i landet, med en frekvens på upp till var tionde minut.
– Vi tycker avgångskampanjen är ett kul sätt att hylla våra hårt arbetande chaufförer samtidigt som vi kommunicerar vår välfyllda tidtabell, säger Flygbussarnas marknadschef Camilla Tienso i en kommentar.
Kampanjen går ut idag i Stockholm, Göteborg och Malmö, i både print, radio och på webben.
Copywriter: Rasmus Tsardakas Renhuldt
Art Director: Malin Nyström
Creative Director: Cecilia Dufils
Account Director: Lina Gooch
Account Manager: Pia Hansson Näslund
Account Manager: Alice Kruger
Designer: Oliver Juan
Designer: Johan Lundgren
Production - still: Pernilla Loeb Holter
Production - video: Simon Saarinen
Fotograf: Eva Edsjö, Sylvie