Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Flygresor: "Måste förstå de som inte vill ha annonser i flödet"

Publicerad: 2 oktober 2015, 10:53

Marknadschefen Kristoffer Rengfors svarar själv på de negativa kommentarerna.

Flygresor.se har fått runt 25 negativa kommentarer på Instagramannonserna. ”Vi måste förstå att användarna inte hade väntat sig annonser”, säger marknadschefen Kristoffer Rengfors.


Ämnen i artikeln:

InstagramAnnonsering

Flygresor.se är en av de första att testa Instagrams annonsformat.

– Vi förstår de som inte vill ha annonser i flödet. Jag tror inte att alla användare nåtts av nyheten om att det kommer annonsörer och är inte alls så insyltade i hur Instagram ska finansieras. De ser Instagram som en social tjänst som ska vara gratis, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Flygresor.se har haft åtta olika annonser på tre dagar. Man började annonsera med en tävling, där deltagarna har chansen att vinna 5 000 kronor att resa för. Denna har hittills fått in ett 15-tal negativa kommentarer. Enligt Kristoffer Rengfors har tävlingen fått uppemot 5 000 likes och annonsvisningarna tiotusentals visningar.

– Vi har mottagit runt 25 negativa kommentarer totalt. Många gånger är de inte arga på oss, utan på Instagram. Tusentals har hittat till tävlingen, så vi är väldigt nöjda med resultatet. Man kan vara säker på att folk stör sig på annonser i andra forum också, såsom tv. Skillnaden här är att du erbjuds en möjlighet att svara på kommentarer. Chansen att interagera är mycket större.

Flygresor har som policy att svara alla som skriver till dem i sociala medier. Kristoffer Rengfors har själv svarat på en hel del kommentarer som kommit in mot annonsen på Instagram.

– Här måste man vara lyhörd. Det är svårt när man går ut i ett nytt medium precis i början. Så jag tog tag i detta själv. Jag var säker på att få den här typen av kommentarer. Jag tycker samtidigt om att prova nya saker – man kan inte vara rädd för att ge sig ut i en ny social arena.

Hur balanserar ni annonseringen?
– Enligt Instagrams bestämmelser. Max en annons 1-2 gånger per dag. Sen blir det olika beroende på målgrupper. Vi når inte samma människa flera gånger. Vi är inte ute efter att svämma över folks flöden.

Kristoffer Rengfors är relativt ny i sin roll som marknadschef på Flygresor. Han gjorde det rätt ovanliga bytet från chefredaktör på Metro till sin nya tjänst i juni.

Hur har det fungerat?
– Jag har väldigt roligt. Jag vet inte om skillnaden är så stor, men det är ju kommunikation av olika slag. Jag jobbade med affärsbiten även på Metro och var ingen reporter på slutet. Jag har med mig bland annat approachen på läsare och sociala medier. Man kan inte se dessa som fiender även om de är arga, säger Kristoffer Rengfors.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramAnnonsering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.