Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Flyktingkrisen får Roygalan att ställa in crowdfunding-kampanj

Publicerad: 8 september 2015, 09:24

Cornelia Opitz och Lowe Brindfors Calle Sjönell tog beslutet att avsluta kampanjen på Kickstarter.

Tillsammans med Lowe Brindfors ville Roygalan skapa världens första crowdfundade reklamfilm. Flyktingkatastrofen gör att kampanjen, som genererat 11950 kronor, ställs in. – Om folk ska ge pengar nu ska de inte göra det till reklamfilm, säger Cornelia Optiz ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsKickstarterRoygalan

För några veckor sedan drog Roygalan i samarbete med Lowe Brindfors igång en kampanj på Kickstarter med målet att skapa världens första crowdfundade reklamfilm.

Ett manus för filmen var delvis klart. Allmänheten kunde betala för reklamfilmens genomförande. I utbyte fick de fylla på manus, spela en av rollerna eller bestämma vad karaktärerna i reklamfilmen skulle göra. Målet var att samla ihop 40 000 kronor för att genomföra projektet. Nu står det klart att det inte blir någon film.

– Vi hade ett möte med Lowe Brindfors i går och kom fram till att det inte går som det ser ut nu. Det var en rolig idé, men det ser inte bra ut. Om folk ska ge pengar nu ska de inte göra det till en reklamfilm, säger Cornelia Optiz till Resumé.

Kickstarter-kampanjen har hittills gett 11 950 kronor i intäkter. Nu får givarna pengarna tillbaka.

– Jag tror att vi hade lyckats. Vi skulle dra igång marknadsföringen i sociala medier nu i veckan. Nu får vi aldrig veta om det kunde bli av.

Roygalan går av stapeln den 21 oktober och det börjar bli ont om tid. Vad kommer ni att göra istället?
– Vi avvaktar och ser vad vi kan genomföra.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.