Reklam
Folkbanken gör miljonärsreklam
Publicerad: 25 juni 2013, 09:14
Swedbank går ut med en kampanj till nyblivna miljonärer. Den Lowe Brindfors-signerade kampanjen fokuserar på människor som trots höga inkomster inte känner sig särskilt rika.
KB
Karl-Johan Byttner
– Swedbank vill att alla människor ska ha en sund och hållbar ekonomi. Vi träffar många som tjänar mycket, men som upplever att månadslönen rinner iväg alltför snabbt, säger Björn Larsson, koncernmarknadsdirektör på Swedbank i en kommentar.
Han pekar också på att det finns stora grupper som plötsligt fått tillgång till en större summa pengar, men inte riktigt vet hur man ska hantera dem bäst. Man kanske har sålt villan eller bolaget.
Björn Larsson menar att Swedbank har både kunskapen och erfarenhet att ge dessa båda grupper kontroll över sina ekonomi på såväl kort som lång sikt.
Swedbank, som är känd som en riktig folkbank, är visserligen stora på bolån på hela den svenska marknaden, men inte i Stockholm.
Detta hoppas man nu ändra på.
Kampanjen består av alltifrån banners och affischer till helsidesannonser i exempelvis DN, SvD och DI:
– Världen vi har skapat för Swedbank är omtyckt och särskiljer oss från annan bankreklam. I dessa annonser dramatiserar karaktärerna under eken det som målgruppen känner, säger Rickard Villard, Executive Creative Director på Lowe Brindfors i en kommentar.
Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare:
Swedbank, koncernmarknadsdirektör: Björn Larsson
Byrå:
Lowe Brindfors
Projektledare: Johan Öhlin
Producent: Annika Appeltofft
Grafisk formgivare: Jesper Kewenter
ECD: Rickard Villard
Kreatörer: Henrik Haeger, Lotta Åkerlund
Retusch; Bildinstitutet
Mediabyrå; Scream