Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Folkoperan visar hur stockholmare ignorerar tiggare

Publicerad: 8 Februari 2017, 13:33

I Folkoperans nya uppsättning av körverket "Förklädd gud" deltar EU-migranter på scen. För att synliggöra hur osynliga utsatta grupper är i samhället valde man att via deltarna skänka bort 100 eftertraktade biljetter. På tolv timmar nappade bara en person.


Ämnen i artikeln:

FolkoperanIngoReklamJosefine Richards

I körverket Förklädd Gud reciterar Lill Lindfors, Björn Kjellman och Astrid Assefa Lars-Erik Larssons lyriska svit från 1940 med text av poeten Hjalmar Gullberg. Med på scen finns också EU-migranter som berättar om sina liv.

Den 21 januari skrev de deltagande EU-migranterna om de skyltar de vanligtvis sitter med. Istället för uppmaningar om gåvor berättade de om deras medverkan i uppsättningen och att de hade biljetter att ge bort. Under hela dagen försökte de nå förbipasserandes uppmärksamhet. Tusentals människor passerade, knappt någon läste vad de hade skrivit. Efter tolv timmar uppmärksammade en person budskapet och de två första biljetterna skänktes bort.

– Vi ville göra något som skulle få folk att öppna upp ögonen för problemet. I "Förklädd gud" vill vi ge folk en chans att se och lära känna de personer som vi osynliggjort i vårt samhälle, säger Mellika Melouani Melani, konstnärlig chef på Folkoperan.

Bakom kampanjen står byrån INGO. Kampanjen är deras första för Folkoperan sedan de inledde ett samarbete 2016.

– Vi ville bevisa att problemet är verkligt och samtidigt lyfta fram människorna bakom fasaden som vi har slutat se. De vill inte stå och tigga men det är deras enda chans att överleva. När man pratar med dem och får höra deras berättelser får man en annan förståelse för känslan av att vara ignorerad. Det här är inget samhällsproblem som Folkoperan kan lösa men vi kan hjälpa till att lyfta diskussionen till ett större forum. Ibland krävs det bara en ny plattform för att vi ska börja se och bry oss, säger Josefine Richards, kreativ chef på INGO.

Se filmen från experimentet nedanför.

Arbetsgrupp INGO:

Executive Creative Director: Björn Ståhl

Creative Director: Josefine Richards

Art Director: Max Hultberg

Head of Art: Kerstin Engberg

Account Director: Marie Klinte
Production Manager: Mia Melani

Final Art: Marie Dubeck

Planner: Julia Blomquist

Producer: Pia Dueholm

Film production: George Bungard

Content disribution: AOL

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev