Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 November 2013, 14:40
Lena Strand, marknadschef på Folksam.
Foto: Pressbild.
Försäkringsjätten Folksams marknadschef, Lena Strand, var en av de som vann Sveriges bästa marknadschef under förra året. Hon nominerad i år igen. – Jag ser i våra varumärkesmätningar att det går bra, säger hon.
Resumé mäter hur ett antal varumärken har utvecklats under hösten 2012 till hösten 2013.
Folksam är ett av de bolag som har nominerats till Sveriges bästa marknadschefer 2013, men till skillnad från många andra av årets nominerade så vann försäkringsjätten så sent som förra året.
– Den nya nomineringen visar att vi är uthålliga och konsekventa i vår väg framåt, säger Lena Strand.
Folksam genomförde en varumärkesundersökning för drygt 3,5 år. Den lade grunden för ett nytt arbete och ett nytt koncept, enligt Lena Strand.
Resultatet har inte låtit vänta på sig.
Folksam vann 75-Wattaren inom kategorin ”Långsiktig reklam”.
Bolaget vann även pris i tävlingen Folkets bästa reklamfilm på Roy-galan så sent som förra veckan.
Vad har förra årets vinst i Sveriges bästa marknadschefer betytt för dig?
– Jag ser det inte bara som ett individuellt pris, utan som ett grupp-pris för våra gemensamma ansträngningar, säger Lena Strand.
Hur skulle du vilja säga att Folksams reklam utmärker sig?
– Nummer ett är att vi har gjort ett bra grundarbete baserat på människors drivkrafter. Nummer två är att vi har förankrat det djupt i vår organisation, säger Lena Strand.
Hon berättar att Folksam ägnade ett halvt år åt att arbeta med den nya plattformen internt.
– Reklamen sticker ut och når ut brett men det gäller också att vi verkligen visar att det ligger sanning bakom reklamen i våra kundmöten. Det måste kännas i alla kundmöten, säger Lena Strand.
Hon tycker det känns kul att Folksam återigen är nominerat för sitt målmedvetna arbete. Inte minst med tanke på att utmärkelsen bygger på praktiska mätningar.
Hon vill även passa på att ge en eloge till byrån ÅkestamHolst som har fått fram konceptet ”För allt du bryr dig om”.
Sveriges Bästa Marknadschefer äger rum vid Berns på onsdag nästa vecka.
Karl-Johan Byttner