Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Folksam riskerar vite på 400 000

Publicerad: 17 september 2008, 09:47

Folksam LO Fondförsäkringsaktiebolag använder sig av adresserad direktreklam i form av en ”påminnelse” som skickas till potentiella kunder. Nu förbjuder KO Folksam att fortsätta med reklamen.


Enligt Konsumentverket är reklamen vilseledande och om Folksam inte slutar med den riskerar de ett vite på 400 000 kronor.

Reklamen består av påminnelser som skickas till bolagets potentiella kunder tillsammans med en ifylld blankett för ändring av adressatens pensionsval till Folksams fondförsäkring. Utskicket har gått till kunder som placerat avtalspensionen hos något annat försäkringsbolag.

”Genom att utforma marknadsföringen som en påminnelse förmedlas intrycket att adressaten försummat att placera avtalspensionen, alternativt glömt att lämna vissa nödvändiga uppgifter eller måste placera avtalspensionen på nytt. Personen ifråga kan således vilseledas att tro att ändringsblanketten med ifylld information måste skrivas under och returneras, vilket får till följd att den sedan tidigare valda placeringen ändras” skriver KO.

Folksam har uppgett att de kommer att sluta använda ordet ”påminnelser”.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.