Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Folkuniversitetet lanserar nya skolor med hjälp av Youtubers

Publicerad: 31 oktober 2018, 12:22

När Folkuniversitetet ska lansera nya gymnasieskolor i Göteborg, Uddevalla och Varberg gör man det tillsammans med Youtube-duon Natti & Jacob som ska lajva den gamla tidens skola.


Ämnen i artikeln:

ProfilReklam

Youtubers och influencers har det senaste året börjat synas i alltfler samhällsinriktade och politiska sammanhang, och inte bara göra reklam för rena konsumentprodukter.

Just nu håller Folkuniversitetet på att lansera tre nya gymnasieskolor i Västsverige, närmare bestämt i Göteborg, Uddevalla och Varberg. För att nå ut till målgruppen har de i lanseringskampanjen valt att vända sig till Youtube-duon Natti & Jacob, en duo med 85 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal.

I en sex avsnitt lång videoserie kommer de två tonåringarna att lajva sig igenom 1900-talets skolhistoria.

– "Old Schooling It" som vi valt att kalla serien bygger på att Natti och Jacob upplever hur det var att gå i skolan förr i tiden. På ett underhållande sätt visualiserar vi kontrasten till de moderna gymnasieskolor som Folkuniversitetet nu startar, säger Johan Andersson, creative director på Profil Kommunikation som står bakom kampanjen.

Natti och Jakob kommer bland annat visa hur tjejer tidigare inte hade rätt att gå i skolan, vilka verktyg man använde för att prygla 20-talets elever och visa upp hur 80-talets omninärvarande overhead-apparater fungerar.

– Vi ville skapa en berättelse om hur skolan har förändrats genom tiderna och paketera den på ett sätt som får generation Z att vilja ta del av innehållet och uppmärksamma det faktum att det finns ett nytt alternativ på marknaden, säger Johan Andersson.

Hittills har har första avsnittet fått över 10 000 visningar och kanalen har samlat ihop 300 prenumeranter. De övriga avsnitten har setts mellan 3 100 till 6 700 gånger. Det framgår dock inte hur många av visningarna som är köpta.

Kund: Folkuniversitetet
Kommunikationsansvarig: Andreas Åhs
Byrå: Profil Kommunikation
Projektledare: Emelie Pettersson
Produktionsledare: Sara Eriksson
Creative Director: Johan Andersson, Martin Rörberg
Copywriter: Fia Erixon, Erika Almqvist
AD: Martin Rörberg
Filmbolag: Profil kommunikation

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ProfilReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News