Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”För en kvinna i reklambranschen kan klädseln stå i vägen för det kreativa arbetet”

Publicerad: 8 april 2015, 08:09

Matilda Kahl

För tre år sedan bestämde sig Saatchi & Saatchi New Yorks svenska art director Matilda Kahl att bära likadana kläder varje dag. Hennes artikel där hon berättar om beslutet har blivit en delningssuccé. – Eftersom mitt jobb kräver all min fokus på det kreativa arbetet har det betytt otroligt mycket för mig, säger Matilda Kahl till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Svenska Matilda Kahl är art director på Saatchi & Saatchi i New York. Förra fredagen publicerades artikeln som hon skrev på uppdrag av Harper´s Bazaar. Texten handlar om hennes beslut att sedan tre år tillbaka bära likadana kläder varje dag på jobbet, men också om de starka reaktionerna hennes uniform fick som kvinna i reklambranschen. Artikeln har hittills 29 900 delningar på Facebook.

Varför tror du att beslutet att bära uniform väckte så starka reaktioner?
– Jag tror det mest beror på att det är så ovanligt för just en kvinna att ha jobbuniform. Vi är så vana vid att se män som Steve Jobs och Mark Zuckerberg i den kontexten, så det räcker med att man kastar om könsrollerna för att det ska stå ut. Men det behöver inte betyda att de ger en negativ reaktion. Majoriteten av feedbacken upplever jag har varit positiv. Sedan en lång tid tillbaka har det här sättet att klä sig mer eller mindre varit reserverat för män, så folk verkar tycka att det är skönt att en tjej tar för sig av fördelarna som kommer med en jobbuniform. Sen tror jag även att reaktionerna kan komma från att många känner igen sig i den upplevda pressen på att alltid bevisa sin kreativa förmåga genom sina kläder.  

Vad har beslutet gjort för skillnad för dig?
– Jag upplever en enorm skillnad. Eftersom mitt jobb kräver all min fokus på det kreativa arbetet har det betytt otroligt mycket. Jag känner mig befriad från onödig stress och kan rikta min fulla uppmärksamhet på det jag tycker är viktigast. Innan blev jag ofta distraherad av klädval på morgnarna och började jämföra mig med hur andra klädde sig på jobbet, vilket var både tids- och energikrävande.

Är det här något ni diskuterat på byrån innan artikeln?
– Inte riktigt, inget visste att det skulle komma en artikel. Vissa kollegor har under åren kommit fram och undrat varför jag har på mig samma sak hela tiden, men det har tagit tid för folk att våga ställa frågor. Vissa har frågat min copwriter Viktor Angwald om det är ett vad eller om jag är religiös, vilket inte riktigt är fallet. Men de stora reaktionerna tycker jag har kommit först när jag har träffat kollegor utanför jobbet, i vanliga kläder. Så på det stora hela är det inget vi direkt har diskuterat, däremot verkar folk på byrån som jag aldrig träffat personligen veta vem jag är just på grund av uniformen.

Upplever du att klädkoder och kvinnor är särskilt problematiskt när det kommer till reklambranschen?
– Den har ju successivt luckrats upp från att tidigare ha varit relativt formell. Kreatörer har aktivt blivit mer personliga i deras klädval, vilket är en rätt naturlig reaktion  för en yrkesgrupp som förväntas vilja ta varje chans att uttrycka sin kreativa förmåga. Utöver det har kvinnor generellt sett redan en hög press på sig från samhället. Vi är dessutom ofta i minoritet i mötesrummen och har högre ställda förväntningar än män när det kommer till vår prestation och vårt utseende. Så ja, jag tror definitivt att för en kvinna i reklambranschen kan hennes klädsel på flera sätt stå i vägen för hennes kreativa arbete.

Vad har du fått för reaktioner på artikeln?
– Många har skrivit och berättat om deras egen typ av uniform. Andra undrar var kläderna kommer ifrån och hur de kan få tag i dem. I kommentarsfälten har det flera gånger påpekats att jag helt enkelt skulle kunna välja ut vilka kläder jag ska ha på mig kvällen innan för att slippa morgonstressen. Första gången jag läste kunde jag inte låta bli att tänka på DN-artikeln om "luffarsäkra bänkar" för att hålla hemlösa borta. Mina tankar om detta är dels att problemet är större än så, dels är det ingen lösning. Det bara flyttar det någon annanstans.

– De allra flesta har dock bara gett mig high fives och pepp. Flera nyhetsmedier har hört av sig och tagit upp ämnet, vilket jag är förvånad men hemskt tacksam över. Jag hoppas att uppmärksamheten som artikeln har fått kan inspirera fler personer, kvinnor som män, att våga säga nej till saker man inte själv prioriterar och hitta på andra vägar som passar dem. Även om det kan upplevas som märkligt i andras ögon.

Tänker du ge upp din uniform någon gång?
– Om jag en dag skulle vakna upp och inse att i dag känner jag för att börja lägga tid på att välja jobbkläder igen, då skulle jag helt enkelt bara göra det. Jag har inte skrivit på några papper som säger att jag måste fortsätta med min uniform i hela mitt liv. Men så länge det känns som att den gör mitt liv lättare ser jag ingen som helst  anledning sluta.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.