Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

För exkluderande för försvaret – inte för bemanningsbolaget

Publicerad: 9 Februari 2015, 15:24

Performiqs nya kampanj och Försvarsmaktens tidigare budskap.

Försvarsmaktens prisbelönta reklamkoncept "Har du det som krävs?" är en av de mer uppmärksammade på senare år. Nu har bemanningsbolaget Performiq gjort en egen variant.


Ämnen i artikeln:

Robert ForssFörsvarsmakten

I Performiqs kampanj som just nu syns i Stockholms tunnelbana lyder budskapet "Har du vad som krävs?". Det är i princip identiskt med Försvarsmaktens omtalade reklamkoncept "Har du det som krävs?". Också den grafiska utgörningen påminner mycket om försvarets manér med vit understruken text mot svart bakgrund.

Men Robert Forss som är marknadschef på Försvarsmakten blir inte upprörd av att andra använder sig av ett snarlikt koncept.  
– Det formatet körde vi 2010 men det har vi gått ifrån sedan dess. För oss var det för exkluderande – vi vill vara mer inkluderande i vår kommunikation. Om någon annan vill använda det så är det fritt fram, säger han till Resumé.

Försvarsmakten har sedan dess varierat sina budskap. Senast genom pay-offen "Som vilket annat jobb som helst. Nästan".

Är det plagiat? Döm själv:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Robert ForssFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.