Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”För lik vår film för att bara vara ett generiskt manér”

Publicerad: 23 Maj 2013, 11:58

Trailern för TV4 Sport X-tra och Subways sommarkampanj

Foto: Bilden är ett montage

I går skrev Resumé om Momentums sommarkampanj för Subway. Flera läsare har hört av sig och ser likheter med Chimney/Fireplace trailer för TV4 Sport X-tra. Regissören Camilo Altera är inne på samma linje. – Det är enbart roligt, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

SubwayMomentum

I filmerna för Subways sommarkampanj signerad Momentum i Göteborg ser vi friidrottarna Moa Hjelmer och Michel Tornéus. I filmen berättar atleterna inledningsvis att "Det är detaljerna som gör skillnad".

Efter att Resumé skrev om kampanjen i går har flera läsare hört av sig till tidningen och uppmärksammat likheterna med produktionsbolaget Chimney/Fireplace trailer för TV4 Sport X-tra som inleds med formulering: "Det är ofta de små detaljerna som gör den stora skillnaden".

Regissören bakom trailern tycker att släktskapet med Momentums reklamfilm inte bara kan förklaras med att det är ett generiskt grepp för hur idrott skildras i reklam.

– Det här är lite för likt vår film för att bara vara ett generiskt manér . Jag vet inte om de har sett vår film, men jag blir bara smickrad. Vi hade inte alls samma budget och fick tänka till, säger Camilo Altera regissör på Chimney/Fireplace.

Filmen gjordes i samband TV4 Sport X-tra skulle lanseras förra året. Camilo Altero slås av flera likheter med Momentum Göteborgs sommarkampanj för Subway.

– Grafiken är snarlik vår och används på ett liknande sätt. Formuleringen att det är detaljer som avgör är i stort sett identisk. Jag tycker att musiken påminner om vår, säger regissören som vill understryka att det inte är några "hard feelings"

– Det är enbart roligt.

Chimney/Fireplace har samarbetat med TV4 i flera år. Man har även producerat filmer för Björn Borg och Svenska Spel.

Resumé har sökt Marcus Hessel, creative director på Momentum Sverige.

Är filmerna lika som bär? Se nedan och bedöm själv.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SubwayMomentum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.