Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

För mycket jul stressar kunderna

Publicerad: 8 december 2011, 07:19

Foto: Colourbox.

För mycket jul i butiken avskräcker konsumenterna. Ny amerikansk undersökning avslöjar hur julklapparna ska säljas.


Julruschen har gått in på högvarv och Jingle Bells dånar i alla köpcentrum. Men det gäller att vara försiktig med jul-tingel-tangel. För mycket stressar kunderna som undviker butiker med för mycket tomtar, enligt Saïd Business School på engelska University of Oxford som undersökt julhandlarnas attityd.
– Vi vet från studier att konsumenter i måttligt dekorerade butiker köper mer och uppskattar butiken mer, säger Nancy Puccinelli till Marketing Daily.

Hennes undersökning visar att mer subtila budskap fungerar bättre. Hon har testat ord som ”move” ”go” och ”action” på konsumenter vilket har fått dem att må bättre när de kombineras i reklamen. “Engage in the Holidays” och “Move to the Music of the Holidays” har gett stor effekt.
Men sedan gäller det att tona ned dekorationerna. Varuhuset Maycs i New York är känt för sitt gigantiska tomteland på översta våningen. Men i resten av varuhuset är det längre mellan tomtarna. Engelska Marks & Spencers webbsajt har en speciell flik för julen.
– Besökarna kan själva välja hur mycket julfirande de vill ha.
Sedan har tidpunkten betydelse. Amerikanska Nordstrom väntar med julskyltning till efter Thanksgiving. Det tjänar man på i längden.
– Desto tidigare julskyltning desto tidigare blir kunderna stressade.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.