Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2012, 15:09
Curators of Sweden satte Sverige på kartan – på ett nytt sätt.
Visit Sweden/Svenska Institutet sopar banan i kategorin Internationellt. Vinnare är självklart "Curators of Sweden" som Volontaire ligger bakom.
Kampanjen har redan vunnit Grand Prix i Cannes och Guldägg, bara för att nämna några av alla utmärkelser som har regnat över den.
Curators of Sweden har helt uppenbart haft en stor effekt, och belönas inte oväntat med en 100-wattare. Juryn skriver i sin motivering:
"Att få världen att bry sig om Sverige är svårt. Att lyckas få allt från Al Jazeera till Fox News att lyfta fram frihet, öppenhet och levande demokrati och inte bara prata blonda flickor och självskruvade möbler, ja det är fantastiskt. Oavsett storlek på budget. Att göra det på ett utrymme av max 140 tecken är enormt och mer än vad den här motiveringen klarade av."
Övriga vinnare i kategorin är:
75 WATT
Procter & Gamble Nordic, Ariel Fashion Shoot, Saatchi & Saatchi Stockholm
50 WATT
Samsung Electronics, So much more than smart, Spinn Action Marketing
Fredrik Thambert