Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

För vacker för reklamen

Publicerad: 2 Februari 2012, 08:47

Kosmetikaföretaget L´Oréal har fått ta bort sina annonser med den brittiska skådespelerskan Rachel Weisz från brittiska tidningar. Anledningen – hon är för vacker.


Ämnen i artikeln:

ASA

L´Oréal har använt den brittiska Oscar-vinnaren Rachel Weisz för att marknadsföra sin anti-rynkkräm Reviatalift 10.

I annonskampanjen står det: "Skin looks smoother, complexion looks more even. It´s not a facelift, it´s Reviatlift."

Men nu har reklambranschens vakthund i Storbritannien, Advertising  Standards Authority, ASA, kommit fram till att printkampanjen inte får  användas i sin nuvarvarande form.

Förklaringen är att Rachel Weisz helt enkelt är för snygg på bilderna.

ASA:s besked kommer efter parlamentsledamoten Jo Swinson har anmält bilderna.

ASA anser att det är alldeles uppenbart att bilderna har manipulerats  och "substantially changed her complexion to make it smoother and more  even"

Annonsen för Revitalift Repair 10 består av en svartvit närbild av Rachel Weisz.

Jo Swinson har sedan tidigare beklagat sig hos ASA att Julia Roberts reklam för Lancômes foundation-produkt Teint Miracle samt Christy Turlingtons reklam för Maybellines foundation The Eraser också har maninpulerats:
– Skönhets- och reklamindustrin måste sluta blåsa kunderna med hjälp  av oärliga bilder, säger Jo Swinson till den brittiska tidningen The  Guardian.

Hon tycker också att annonserna ger en skev bild av verkligheten i  den bemärkelsen att man måste visa upp olika hudfärg, kroppsformer,  storlekar och åldrar:
– Studier visar att människor vill se mer äkta  annonser från olika varumärken. Bilder kan vara inspirerande utan att  vara fejkade, säger Swinson.

L´Oréal har besvarat kritiken med att man har gjort bilden så smickrande som möjligt genom att använda mycket ljus.

Man poängterar att ASA tidigare har kommit fram till att det är ok  att använda bästa möjliga ljus för annonser kring kosmetikaprodukter,  enligt The Guardian.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ASA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.