Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Förbjuder reklam för antidepressiv nässprej

Publicerad: 29 november 2021, 10:01

Janssen-Cilag har konsekvent stått fast vid att annonsen för Spravato är saklig.


Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Läkemedelsverket förbjuder en annons från Janssen-Cilag om deras nässprej mot depression, med ett viteshot på en halv miljon kronor förbjuder. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.   

Bolaget har konsekvent stått fast vid att informationen annonsen är saklig, men enligt Läkemedelsverket är uppgifterna på flera punkter inte tillräckligt utförliga i sin beskrivning för att man ska få en uppfattning om läkemedlets effekter.

Läkemedelsverket understryker att annonsörer inte bara ska återge den högsta behandlingseffekten vid olika förhållanden.

Verket slår vidare ner på att ordet ”signifikant” används i bemärkelsen ”betydande” utan någon sifferuppgift.

Sprejen som marknadsförs kallas Spravato.

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.