Reklam
Förbjuder reklam för antidepressiv nässprej
Publicerad: 29 november 2021, 10:01
Janssen-Cilag har konsekvent stått fast vid att annonsen för Spravato är saklig.
Ämnen i artikeln:
KonsumentverketLäkemedelsverket förbjuder en annons från Janssen-Cilag om deras nässprej mot depression, med ett viteshot på en halv miljon kronor förbjuder. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Bolaget har konsekvent stått fast vid att informationen annonsen är saklig, men enligt Läkemedelsverket är uppgifterna på flera punkter inte tillräckligt utförliga i sin beskrivning för att man ska få en uppfattning om läkemedlets effekter.
Läkemedelsverket understryker att annonsörer inte bara ska återge den högsta behandlingseffekten vid olika förhållanden.
Verket slår vidare ner på att ordet ”signifikant” används i bemärkelsen ”betydande” utan någon sifferuppgift.
Sprejen som marknadsförs kallas Spravato.