Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förbjudna reklamkampanjen utsedd till årets mest effektfulla julkampanj

Publicerad: 4 December 2018, 13:44

Analysfirman Kantar Millward Brown har utsett den virala julkampanjen "No palm oil" till världens mest effektfulla julkampanj.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjReklam

För en dryg månad sedan blev reklamfilmen "No palm oil" för Greenpeace viral efter att den förbjudits från att visas på amerikanska tv-kanaler för att ha varit för skrämmande. Reklamfilmen, som är framtagen av Iceland, berättar historien om en orangutang som tvingats fly sitt naturliga hem till följd av skövlingen av regnskog.

Nu utser analysbolaget Kantar Millward Brown den till världens mest effektfulla julkampanj. Kantar har undersökt reklamfilmer från världen över och med toppresultat i engagemang, "brand love", förmåga att övertyga och relevans tog "No palm oil" hem förstaplatsen framför Amazons "Can you feel it" och John Lewis julkampanj med Elton John.

– Det här året visar att de kampanjer som fått bäst mottagande är de som lyckas fånga vad julen ska handla om, vilken är att samlas med sin familj och sina vänner, säger Graham Page, managing director på Kantar Millward Brown i ett uttalande.

"No palm oil" har i skrivande stund setts över 30 miljoner gånger.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkampanjReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.