Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Förbud mot e-cigarettreklam

Publicerad: 25 september 2013, 07:45

Reklam från e-cigarettbolagen e-lites, SKYCIG och Ten Motives har förbjudits i Storbritannien. Landets motsvarighet till Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority, ASA, menar att reklamen är för vag samt att den kan locka barn.


Ämnen i artikeln:

ASA

E-cigaretter är produkter som släpper ifrån sig vattenånga i stället för rök och kan finnas både med nikotin och utan.

En  talesperson för ASA meddelar att beslutet mot e-cigarett-reklamen utgör  ett viktigt prejudikat och räknar med att det ska ses som användbart  riktmärke för marknadsförarna, enligt Adage.

E-cigaretsbolagen fälls för att reklamen missar att berätta vad produkten egentligen gör, enligt Adage.

Tidningen  skriver också att ASA medvetet samlade de tre besluten i ett för att  undvika ett peka ut ett särskilt e-cigarettsbolag.

Reglerna säger  bland annat reklamen inte kan rikta sig till barn eller ha ett namn  eller en design som mottagarna kan associera med en tobaksprodukt.

Bolagen kan heller inte hävda att det är mer hälsosamt att röka e-cigaretter än vanliga cigarretter.

Douglas  Mutter, operativ chef på Meech Marketing, som distribuerar och  marknadsför SKYCIG i Storbritannien menar att det kan vara svårt att  förstå riktlinjerna och vad som verkligen gäller och att man nu har en  ”god förståelse för vad som kan sägas och vad som inte kan göra det.”

SKYCIG och Ten Motives fick bara ett klagomål vardera, medan E–Lites fick hela 65 klagomål.

Adage  tror att det kan bero på att McCann-reklamen för E-Lites gick under  primetime och visade en baby vars första steg involverade en Gangnam  Style-dans.

Adage konstaterar att reklamen visserligen bara hade  personer över 16 år som tänkta mottagare, men att eftersom reklamen  kunde vara av ”särskilt intresse för barn” samt referererade till  rökning kom man fram till att reklamen bröt mot reglerna.

Enligt brittiska myndigheter finns det idag 1,3 miljoner e-cigarettbrukare  i Storbritannien och 9 miljoner vanliga rökare.

Reklaminvesteringarna  i världen ökar snabbt inom just e-cigaretter, där USA:s främsta  säljande produkt, Blu, planerar att lägga 40 miljoner dollar per år på  reklam.

Adage menar också att attityden till e-cigaretter  varierar från land till land, där man i Nya Zeeland och Österrike  betraktar e-cigaretter som medicin, medan produkten exempelvis har  förbjudits i Australien, Brasilien, Libanon och Singapore.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ASA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.